1001 Gedichten

1001 gedichten

Zet ook uw gedichten op 1001Gedichten.nl

Heeft u nog geen account? Meld u gratis aan!

Ideeën en suggesties: liedteksten

1
datum 15-01-16 13:48
startpost
iakon
Naast het schrijven van roman, essays, korte verhalen en gedichten schrijf ik veel muziek. Hierbij moet je denken aan het genre 'easy listening', vergeef me dit keer het Engelse woord. Omdat ik een redelijke digibeet ben, weet ik niet hoe ik deze composities via dit medium ten gehore kan brengen. Graag zou ik teksten op deze muziek zien, maar om de een of andere reden lukt me dat zelf niet. 35 jaar werkte ik met dezelfde tekstschrijver en produceerden we grote hoeveelheden liedjes voor meerdere artiesten, maar vooral voor kinderen. Kinderliedjes, kindermusicals, zangspelen enz. Wie voelt zich liedjesschrijver, 'songwriter' ?
datum 16-05-18 09:39
reactie 1
EricDeVos
Ik voel me wel geroepen. Je kan me hiervoor gerust contacteren. Vrgr Eric
datum 16-05-18 17:25
reactie 2
iakon
Beste Erik
Dank vor je reactie. Het schrijven van liedteksten is een vak apart. Je kunt je taalkundig veel permiteren, maar wordt door de muziek gebonden aan maatvoering en beklemtoning.Heb je al eerder dit gedaan en zo ja, waar zou ik iets van je kunnen lezen? Als je teksten hebt geschreven laat je die dan ook vastleggen? Wees ervan overtuigd dat auteursrechterlijk je teksten bij mij in veilige handen zijn.Bovendien werkt deze site als een publicatiebewijs van werken.Er zal niets worden gepiubliceerd zonder jouw toestemming. Hetzelfde geldt uiteraard in omgekeerde zin voor mijn muzikale composities.
Nogmaals dank voor je reactie.
vriendelijke groet
Istvan Koning
datum 17-05-18 10:34
reactie 3
EricDeVos
Beste Istvan. Een liedtekst is inderdaad duidelijk iets anders dan een gedicht of een verhaal. Kleinkunst (om nu dat woord nog maar eens te gebruiken) heeft me steeds enorm aangesproken. In de loop der jaren heb ik zo'n 45 liedjes geschreven. Zelf heb ik hier nooit veel mee gedaan. Ik ben geen performer. De carrière ging altijd voor. Maar nu ben ik met pensioen en heb ik meer tijd.

Ik ga hieronder 1 van mijn teksten weergeven.

Titel : Universeel

Er is een dorp
Er is een stad
Die onze dagen heeft gehad
Die ons bestaan steeds weer omarmde
Die onze dromen heeft gebaard

Dan ga ik zachtjes met je mee
Langs de rust tot aan de zee
En dan voel je ‘n kinderhand
Die onze liefde heeft vertaald

Maar er is één ding dat ik weten wil
Wanneer de nacht bevriest en de dag wordt stil
Of wij getekend door de jaren
Wel al die dagen samen waren

Er is een stad
Er is een land
Neemt ons willoos bij de hand
Het is een land met duizend steden
Steden met een vaag verleden

Nu ik je hier voor mij zie staan
Je glimlach traag langs je laat gaan
En jij mijn dromen nog voor later
In jouw handpalm bewaart

Dan is er één ding dat ik weten wil

Er is een land een continent
Waar jij voor mij die ene bent
Een continent vermengt de landen
Eeuwig strelend met jouw handen

Maar als de tijd ooit komen gaat
Dat d’ één de ander stil verlaat
Omdat een leven eens geboren
Steeds tot stof en as vergaat

Dan blijft er één ding dat ik weten wil

In een dorp of in een stad
In een stad of in een land
In een land een continent
Waar jij voor mij die ene bent

Vriendelijke groet
Eric
datum 18-05-18 13:32
reactie 4
iakon
Welkom bij de club gepensioneerden, Eric. Ook ik ben daar al heel lang lid van. Je tekst heb ik goed tot me genomen. Een mooie tekst, indedaad geschikt voor een lied. Misschien hier en daar wat ritmische aanpassingen, maar die komen vanzelf naar voren als er muziek bij geschreven wordt. Mocht he iets van mijn (kleinkunst),muziekjes willenn horen dan verwijs ik je graag naar mijn pagina op Facebook, waar een paar liedjes uit onze theaterprogramma's te horen zijn.
vr. gr. Istvan
datum 18-05-18 14:24
reactie 5
EricDeVos
Ik stuur je nog een privé berichtje
Naar boven

1

Reageren op: liedteksten

Reageren is alleen mogelijk als u ingelogd bent, klik hier om in te loggen. Heeft u nog geen account? Klik dan hier om u te registreren.