Gedichten check: Het net-niet-gedicht
|
startpost
|
|
|---|---|
|
Eowynnn2000 Berichten: 15 |
Laatste Adem Als we onze laatste adem uitblazen gebeurt alles Onze eerste herinnering en hoe mooi en ontoepasselijk die was Onze eerste enge film en de verschrikkingen die het ons bracht en de nachtmerries die het gevolg waren van de verschrikkingen De dag dat we slaagden en hoe trots iedereen keek Hoe we wensten dat we nooit gewenst hadden sneller op te groeien De eerste keer dat we Piano Man luisterden en de eerste keer dat dat lied echt betekenis voor ons had Onze eerste liefde en de dagen dat we uren lang naast elkaar zaten en praatten en bedachten hoe geweldig het leven is en hoe geweldig hij of zij is en zij zijn, of wij zijn De eenzame nachten waarop je wakker lag starend naar het plafond je afvragend waarom je in godsnaam niet gewoon kon slapen totdat je je realiseerde waarom je wakker lag en kan je al helemaal niet meer slapen want angst is een eindeloze afgrond die je dieper en dieper meetrekt hoe meer je er over nadenkt en de wanden zijn te glad en het bed is te leeg niks om vast te houden Je vader of moeders dood of die van je broers of zussen en ooms en tantes de eerste keer dat je moest accepteren dat ze niet meer terug zouden komen opkijkend naar de bewolkte lucht en opmerkt hoe cliche het was dat het elke dag had kunnen regenen maar dat het vandaag gebeurde Alsof God, of Jesus, of Allah of waar je in gelooft daadwerkelijk iets om hen gaf vandaag Hoe je neerkijkt naar de open kist en de nep glimlach opmerkt die op hun gezicht is achtergelaten maar het maakt je niet uit dat het nep is je bent te druk bezig met opgelucht zijn en God te bedanken dat ze genoeg medeleven hebben om de begrafenis een gevoel van hoop te geven dat ze succesvol deze wereld hebben verlaten en gestorven zijn in vrede De dagen dat we naïef genoeg waren om te geloven dat we geen redenen hadden dat het leven ons niets kon afnemen Dat dagen in nachten veranderden en nachten in dagen en dat was het en er was niets moois aan We waren als soort simpelweg een stuk afval van het leven geboren uit de sterren Toen was er de dag dat we vol trots ontdekten hoe mooi we eigenlijk waren We waren niet gewoon geboren uit de sterren we zijn de sterren De sterren die sterven en met hun dood nog meer leven verspreiden en schoonheid en ik en jij en wij allen en dan realiseer je je dat je zelf net zo groot bent als het universum zelf want de dingen waaruit het universum bestaat is waaruit jij en ik ook bestaan En in die laatste adem denk je gewoon dat je een ster bent en dat alles wat de sterren overkomt jou ook overkomt wanneer je sterft je niet gewoon sterft maar uiteen spat in een ontelbare hoeveelheid deeltjes en dat elk van die deeltjes een hele wereld zal creëren iemand anders' wereld een heel leefgebied voor dingen om te groeien en te leven en te overleven en lief te hebben en het is zo mooi de dood is mooi Een late avond creatie. Tips zijn altijd welkom! |
| reactie 1
|
|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 379 |
Mooi gedicht! *Cliché *Jezus |
| reactie 2
|
|
|
roggetje Berichten: 1 |
Ik vind hem absoluut prachtig! De titel Het net-niet-gedicht dekt gek volledig de lading. Echt heel bijzonder... |
| reactie 3
|
|
|
iakon Berichten: 32 |
als het geen gedicht is, dan is het wel een mooi verhaal. |
| reactie 4
|
|
|
cabael Berichten: 9 |
Ja, het leest prettig, maar je legt een weg aan en je neemt mijn verbeelding bij de hand terwijl die liever wil (ver)dwalen. Minder is zeker meer voor mij in dit geval. |
| reactie 5
|
|
|
Normaal gebruik ik altijd minder woorden, maar ik had het gevoel dat ik dat hierbij niet goed kon. Met minder woorden kon ik niet alles beschrijven wat ik wilde beschrijven. |
| reactie 6
|
|
|
marill Berichten: 1058 |
het raakt me steeds weer opnieuw als ik het voor de zoveelste keer lees, heel mooi verwoord, dank je voor dit "inzicht in de dood". |
| reactie 7
|
|
|
Dankjewel! |
| Naar boven | |