Gedichten check: Dystopia
|
startpost
|
|
|---|---|
|
Bartart Berichten: 262 |
Deze twee gedichten heb ik laatst (apart) geschreven. Ik ben benieuwd naar jullie meningen. Mijn rustig dystopie Een wandeling door de metropool Kleinste park Des Helders Ieder hier nog aandachtsvol Maar rustiger dan elders Paden als aders der alles beschaafd Onze lichamen zelf stromend door Als wagens aan de rails verslaafd Veilig in ontmoetingsspoor Kom ik daar een ander tegen Ik noord en zij zuid Korte ontmoeting onverlegen Maar beiden wijken uit Nog een ander zie ik gaan Dit keer wij beiden noord Maar ik zal even blijven staan En langzamer kabbel ik voort Mijn donker dystopie Toen zon scheen over bergen Op door nacht gekoelde stenen Leek alles te bewegen Als wanneer de sterren niet schenen En er slechts een zon was Toen waren wij het leven De aarde lichtend op door as Hier bleven wij nog even Schijnen tot het bodemglas Nu geen tijd meer te bekennen Wetend slechts dat straks was Carpe diem menen Wij voelen geen pas Wij zijn het heden Een chaotisch pad |
| reactie 1
|
|
|
Meryfel Berichten: 33 |
Ik vind het interessante gedichten. zowel kunstig als mooi. Een opmerking over het zinnetje 'Paden als aders der alles beschaafd', Moet der niet van worden? Aangezien der te vertalen is met van de, en Paden als aders van de alles beschaafd is taalkundig gezien vreemd. 'Paden als aders van alles beschaafd' klinkt mij logischer. Of heb ik het zinnetje verkeerd begrepen? |
| reactie 2
|
|
|
Inderdaad een vreemde constructie, zal hem even aanpassen. |
| reactie 3
|
|
|
Ichigo Berichten: 349 |
Mooie gedichten ^^ vanwaar eigenlijk de betiteling met 'dystopie'? |
| reactie 4
|
|
|
Omdat het beide <a href="http://nl.wikipedia.org/wiki/Dystopie">dystopieën</a> zijn; akelige denkbeeldige werelden. Door het in de titel te zetten hoop ik dat mensen het gedicht ook op die manier te bekijken. Donker dystopie gaat over een toekomstwereld waar er geen licht meer is; licht staat symbool voor kennis. Rustig dystopie over een wereld waarin we zo ontzettend asociaal zijn geworden dat we nooit meer buiten het huis komen, alleen in het hondenparkje elkaar ontmoeten en slechts nog beleefd "goedendag" kunnen zeggen, maar geen contact kunnen maken. Het sluit allen ook aan op m'n filmpje: youtu.be/B6yp61wqyyI |
| reactie 5
|
|
|
depri Berichten: 26 |
Lieverd ik vind het een beetje warrig. Ik kan in sommige zinnen geen touw er aan vast Knopen. Heb jij die filmpjes gemaakt ? |
| reactie 6
|
|
|
Springbok96 Berichten: 447 |
Dat 2de gedicht vind ik echt prachtig! Heb het reeds tussen mijn favorieten gezet. |
| reactie 7
|
|
|
Vibes:Ray Cooper Accordion:Carl Fortina What have I got to do to make you love me What have I got to do to make you care What do I do when lightning strikes me And I wake to find that you're not there What do I do to make you want me What have I got to do to be heard What do I say when it's all over And sorry seems to be the hardest word It's sad, so sad It's a sad, sad situation And it's getting more and more absurd It's sad, so sad Why can't we talk it over Oh it seems to me That sorry seems to be the hardest word What do I do to make you love me What have I got to do to be heard What do I do when lightning strikes me What have I got to do What have I got to do When sorry seems to be the hardest word |
| reactie 8
|
|
|
Ichigo Berichten: 349 |
Ah, oke... Ik snapte al waarom het tweede een dystopie was, maar ik vond het eerste gedicht enigszins lijken op een beschrijving van onze westerse wereld op het moment... en daarbij stel ik me bij een dystopie echt een heeeeeeel akelige wereld voor... of de wereld zoals in het boek 'a brave new world' |
| reactie 9
|
|
|
^^^^ Mijn gedichten worden soms warrig ja, de zinnen individueel zeggen ook weinig maar stiekem is er over bijna ieder woord wel nagedacht en probeer ik toch wel een samenhang te scheppen, een soort "universele interpretatie". Ik ben pas beginnend dichter, dus het is nog een beetje aftasten hoe ver ik kan gaan voordat mensen het te vaag gaan vinden en de betekenis van het gedicht verloren gaat. ^^^ Thanks ^^ Tja, dat is me even een tekst zeg, ik weet ook niet hoe ik daarom moet reageren aangezien het wat context mist. ^ De term "dystopie" kan natuurliijk heel anders opgevat worden. Soms dan lijkt mijn belevenis haast werkelijkheid, en op zo'n moment voel ik mij ook als zijnde in een dystopie. Zelfs een wandeling in het park kan zo akelig voelen, alles lijkt verschrikkelijk en ik voel mij gebukt gaan onder het verrotte systeem van onze samenleving. |
| reactie 10
|
|
|
Je bent pas achtien bart. Wat weet jij nou van een verotte samenleving ? Hahahahahahahahahahahahahahahaha |
| reactie 11
|
|
|
Vaak genoeg zit ik daar al over na te denken, dat ik nog niks weet van de wereld en dat ik niets te vinden heb. Maar als ik dan eindelijk in een gedicht kan zetten hoe ik me voel, doet het me pijn dat iemand daar op zo'n manier op kan reageren. Je zal zelf vast aardig wat problemen hebben aan je gedichten te zien, en ik kan me voorstellen dat je je er aan ergert dat iemand zo jong denkt te weten wat ongelukkig zijn is. Maar ook ik beleef de wereld, ik heb aardig wat meegemaakt, veel meer dan anderen bij mij op school. Dan zal het misschien minder zijn dan wat jij hebt gezien van de wereld, maar het is toch mijn ervaring. Ik heb wat boosheid moeten wegdrukken om dit zo te verwoorden. Die reactie van je vind ik erg laag, het is duidelijk dat je me niet serieus neemt maar daarmee maak je je eigen wereld een stukje kleiner. Ik hoor soms ook dingen van mensen 4 jaar jonger dan ik, waarvan ik denk: Wat weet jij nou? Maar dan ga ik ze niet kleineren over het internet. -Bart |
| reactie 12
|
|
|
Je kan op je achtiende meer meegemaakt hebben dan iemand van 40 misschien. Maar ik bedoel meer dat iemand van 40 meestal meer weet over deze verziekte Maatschappij dan iemand van achtien. Dat weet ik uit ervaring schat. Ik hoop voor je dat je er niet mee in aanraking komt. Ps. Ik neem je wel serieus. En ga vooral door met dichten. Xx |
| Naar boven | |