Gedichten check: Crescendo
|
startpost
|
|
|---|---|
|
Ichigo Berichten: 349 |
De lucht is zwanger van onweer dat al nachten op de avond van deze uren heeft zitten wachten. De broeierigheid lijkt mijn zweetdruppels niet te accepteren en de witheid van de kilte zal voorts mijn maag verteren. Ik voel het tikken van de klok en tel de droogte in mijn mond. Sta mijn ogen niet toe te sluiten of weg te slikken wat er komt. Woorden wijzen de verkeerde weg naar zwijgend stille blikken. Al bloeden mijn nagels nog zo zeer, het stromen is niet te verwrikken. Ik heb in dit gedicht geprobeerd spanning op te bouwen tot een soort hoogtepunt, waarna in de laatste halve strofe een uitspraak wordt gedaan die machteloosheid/wanhoop/hopeloosheid uitdrukt. Mijn vraag aan jullie: in hoeverre ben ik naar jullie mening in mijn opzet geslaagd? |
| reactie 1
|
|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 1657 |
Kijk Ichigo, Ik snap niet waarom je hier nog een topic van maakt. Je beslist zelf of dit goed is of niet, maar ik persoonlijk vind dat het een mooi gedicht is!! |
| reactie 2
|
|
|
marill Berichten: 1058 |
De spanning bouwt zich op, alleen het bloeden van de nagels kan ik niet helemaal plaatsen. Hele mooie zinnen heb je geschreven. Persoonlijk zou ik in de laatste strofe regel twee, het woord zwijgend er zwijgende van maken. |
| reactie 3
|
|
|
Ichigo Berichten: 349 |
@Musicbird, dankjewel ^^ de reden dat ik het plaats is omdat ik wil weten wat anderen in het gedicht zien. Omdat ik het gedicht zelf heb geschreven, weet ik natuurlijk wat ik ermee bedoel en waarom ik bepaalde stukken heb verwoord zoals ik dat heb gedaan, maar ik wil weten hoe duidelijk of onduidelijk bepaalde dingen in het gedicht zijn voor anderen. Ik wil weten of het overkomt zoals ik hoop dat het overkomt, vandaar de vraagstelling in deze topic. @Marill, dank je ^^ de laatste zin (laatste 2 regels) zijn bedoeld als metafoor voor het niet kunnen stoppen van iets wat in gang is gezet. Ik bedoelde zoiets te zeggen als "hoe hard ik ook probeer, ik kan niet tegenhouden wat komen gaat". Het "stromen" slaat dan op het 'doorstromen van tijd' en het bloeden van de nagels slaat op de moeite die gedaan wordt om het te proberen te veranderen. Als je probeert iets te verwrikken wat onwrikbaar is, kunnen je nagels gaan bloeden. Het was misschien wat duidelijker geweest als het verwrikken eerst werd genoemd en daarna pas het bloeden van de nagels, maar dan vind ik mijn rijmschema niet zo geweldig meer Daar heb ik zelf ook over getwijfeld, gezien "zwijgend stil" raar klinkt, het is een soort pleonasme. Ik heb er uiteindelijk toch voor gekozen het zo te doen omdat het een soort versterkend effect geeft (zwijgend stil lijkt mij nog stiller dan stil In ieder geval bedankt voor je feedback ^^ |
| reactie 4
|
|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 1657 |
graag gedaan Ichigo |
| Naar boven | |