Gedichten check: Het loopt niet.
|
startpost
|
|
|---|---|
|
Babsje Berichten: 79 |
Heb een gedichtje geschreven maar het loopt gewoonweg niet lekker. Iemand een suggestie hoe het anders kan? Maandag Wasdag Op zaterdag ging men in bad, na een week van vlijt en werk. Zodat men ’s zondags schoon was voor Gods aangezicht in de kerk. De kleding van de afgelopen week werd daarna in het badwater gedaan. En met wat soda en wat bleek bleef dit te weken staan. Maandag - Wasdag, opschuimen, stampen en blauwsel toevoegen. Met groene zeep op het wasbord aan het zwoegen. En nadat het door de wringer was geweest kon het drogen beginnen en haalde men voor het donker werd de was weer naar binnen, Dinsdag – Strijkdag, de kolenkachel die moest aan De massieve ijzerblokken konden dan op de kachel staan. Soms had men ijzers die met gloeiende kolen moesten worden gevuld. en dan alles gladstrijken, met engelen geduld. Woensdag – Gehaktdag, een lekkere bal gehakt samen met aardappels en jus die werden geprakt. Dit kwam door het abattoir waar op maandag de koelcel werd gevuld. Op dinsdag uitbenen en zo werd er dus op woensdag gehakt gesmuld. Donderdag – Kuisdag, goede beurten werden gegeven Bedden geschud, het onderlaken in de was, het bovenlaken naar beneden. Poetsen, soppen en hout werd met was ingewreven. Er was een maandelijks schema voor schoonmaakwerkzaamheden. Vrijdag – Visdag, de onthoudingsdag, een dag waarop men geen vlees eten mag. katholieken eten dus van oudsher op vrijdag vis die vaak gedroogd en gezouten is. Zaterdag – Klusjesdag, de stoep werd geschuurd, de tuin werd gedaan en in ieder geval geharkt. De voorbereiding voor het eten op zondag en vaak ’s morgens ook nog even naar de markt. Zondag – Rustdag, het huishoudelijk werk was gedaan. Die dag ging je naar de kerk. Het eten hoefde je alleen maar op te warmen dus kon je ’s maandags weer fris aan het werk. Er werd veel gesloofd in die tijd, want naast de vaste zaken waren er veel extra werkzaamheden die werden gedaan. wecken, verstellen, eigen slacht, de oogst binnen halen Ga daar in de tegenwoordige tijd maar eens aanstaan. Het weerzinwekkende idee van één keer per week schoon ondergoed aan is zo wel te begrijpen, al vind ik dit niet zo fris. Ik ben dus heel erg blij dat de tegenwoordige tijd anders is. |
| reactie 1
|
|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 1657 |
Het is wel een leuk gedichtje, maar misschien is het niet zo'n boeiend onderwerp.. xx Emma xx |
| reactie 2
|
|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 4562 |
Emma, alsjeblieft ! Het is wel mooi, maar ik denk niet dat ik kan helpen :$ |
| reactie 3
|
|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 3539 |
Ja, het is wel mooi geschreven, mooi op rijm ook |
| reactie 4
|
|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 4562 |
Emma, wat ik boeiend vind, vind jij daarom niet he :$ |
| reactie 5
|
|
|
Het onderwerp is zeer zeker niet het boeiendste maar ja, woensdag gehaktdag zat in mijn kop. Ik vind vooral de donderdag niet echt lopen. |
| reactie 6
|
|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 3539 |
Die donderdag is ook nog niet zo slecht hoor |
| reactie 7
|
|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 1657 |
Sorry, maar het is niet gemeen bedoeld! Ok, kijk, het is wel een leuk tekstje, maar de inhoud vind ik grappig, Maar het is wel raar om er een gedichtje over te schrijven, maar het was wel een beetje gemeen gezegd -,- domme ik. Sorry babsje! Maar het is een leuk gedicht! xx |
| reactie 8
|
|
|
Zo had ik het helemaal niet opgepakt hoor. Sorry is nergens voor nodig. |
| reactie 9
|
|
|
timmyboy014 Berichten: 445 |
Misschien zou je kortere zinnen kunnen gebruiken. Of de zin net iets anders schrijven met andere woorden, maar toch hetzelfde mee bedoeld. Snap? |
| reactie 10
|
|
|
marill Berichten: 1058 |
de eerste 'dagen' las ik nog wel op rijm, daarna las ik het meer als een kort verhaal. De zinnen zijn wel goed, misschien kun je alle zinnen in twee delen schrijven, dan lees je het in een ander ritme, of er een kort verhaal van maken. Dit zijn tips, persoonlijk spreekt het me wel aan, ik ben van die generatie die dit nog meegemaakt heeft. Liefs, Marill. |
| reactie 11
|
|
|
Ik ga aan de slag. Wat kortere zinnen misschien door de zinnen op te splitsen in twee. Bedankt voor de tips. |
| Naar boven | |