Gedichten check: Klassieke vorm van Sonnet
|
startpost
|
|
|---|---|
|
Sjokosjakie Berichten: 7 |
Goedenavond, Ik zit op de middelbare school op het VWO. Voor Nederlands hadden we deze periode gedichtanalyse. Het gedicht was een sonnet van H.P. de Boer: 'In de file' Het 'standaard' sonnet bestaat uit 2x4 en 2x3 strofen, met tussen deze twee delen de zogenaamde volta. Het gedicht: 1) Ik voel nu het verkeer vertragen 2) en bid in stilte achter het stuur: 3) 'O lieve heer, niet op dit uur! 4) Niet met zo'n volle warme wagen!' 5) Van alle voorbewegingsplagen 6) is dit wel Nummer Één Tortuur! 7) De keel verdroogt, de maag wordt zuur, 8) de hitte bonkt met mokerslagen. 9) Nu staan we muurvast op de weg 10)er is geen heg en ook geen steg, 11)de kinderen, ze krijten, 12) ze slaan en schreeuwen er op los, 13)er is geen greppel en geen bos, 14)en iedereen moet schijten. Nou denk ik persoonlijk dat er een volta in het gedicht aanwezig is. In de twee kwatrijnen is de spanning om te snijden, er is nog een zekere rust. Men voelt dat het fout gaat. ---maar dan: De chaos is compleet, de kinderen zijn aan het ruziën. De 9e regel bevat ook de zinssnede 'Nu staan we muurvast', wat mij als extra tegenstelling klinkt met het 1e deel, waar de auto langzamer gaat rijden. Zijn jullie het ermee eens dat er een volta in het gedicht zit, of juist niet? Alvast bedankt voor het reageren. |
| reactie 1
|
|
|
Ichigo Berichten: 349 |
Naar mijn idee zit er inderdaad een volta op die plaats, het is een soort conclusie: zijn gebeden zijn niet verhoord, helaas staat het verkeer nu muurvast. Ik vraag me overigens af of je het woordje "het" in de tweede strofe van het eerste kwatrijn moet lezen als "'t" (proclise), gezien het metrum anders volgens mij niet klopt? Overigens vind ik het wel een geniaal gedicht, moest eventjes lachen |
| reactie 2
|
|
|
Ja ik vond het ook leuk. Het is ook een makkelijk te begrijpen gedicht terwijl we tijdens oefeningen vaak diepzinniger gedichten kregen. Wat metra(?) betreft ben ik niet zo'n held. Zelf lees ik het wel als 'het', maar 't klinkt naar mijn idee ook goed. |
| reactie 3
|
|
|
Donkerman Berichten: 23 |
ha Sjoko, kijk eens naar mijn sonnet 'Sinter K. en Zwarte P., daarin is ooK een duidelijke volta aan wezig... In het bovenstaande gedicht is weliswaar een volta aanwezig, maar die vind ik eigenlijk wat te voor de hand liggend en een tikkeltje oninteressant. Wat betekent 'krijten' in dit verband ? Ik hoop iets anders dan 'tekenen', anders is het zwak, want niemand krijt in een auto. ik vind de sonnetvorm eigenlijk flut overigens, een soort krampachtig keurslijf. Dichten lijkt dan meer op een houterig scrabblespelletje. Groeten frans |
| reactie 4
|
|
|
Krijten betekent hier schreeuwen. Leuk gedicht, wel grappig dat u aangeeft het eigenlijk flut te vinden, en dan zelf toch een gedicht schrijft. Ik vind het zelf wel leuk, maar dan vooral op de manier van Shakespeare. Wat ik leuk vind aan de strenge vorm is dat de auteur bijna gedwongen wordt zijn taal zo te verbuigen, dat het in de mal past. Of de volta interessant is is verder niet belangrijk, maar ik geef toe hij is niet zo spannend. Maar u vindt dus wel dat hij (duidelijk) aanwezig is? |
| reactie 5
|
|
|
Donkerman Berichten: 23 |
nou ja, niet ècht duidelijk eigenlijk. Je kunt zeggen dat dat de 'tweede helft' van het gedicht een voortzetting is van dezelfde ellende. Misschien zit de volta in het woord 'muurvast', maar dan moet je veronderstellen dat er daarvoor wèl beweging was. Eerst inertie en dan beweging had een mooie volta kunnen vormen. Je kunt dus wel zeggen dat dit niet zo'n goed sonnet is, tenminste niet in de zin van een Achterberg bijvoorbeeld (denk aan 'werkster') Ik maak me inderdaad weleens schuldig aan een sonnetje, maar heb vaak spijt daarna en voel altijd een lichte walging als het 'af' is. groet frans |
| Naar boven | |