1001 Gedichten

1001 gedichten

Zet ook uw gedichten op 1001Gedichten.nl

Heeft u nog geen account? Meld u gratis aan!

Huiskamer: Hoe schrijf jij?

1
datum 12-10-13 14:47
startpost
Hardboy
Ik was wel benieuwd naar hoe mensen hun dicht proces gaat, hoe kom je op de texten? Hoe kom je op de rijmende woorden? Leek me wel eens interessant om dit te delen.

Ik heb zelf het volgende:

Emotionele gedichten : Woorden komen uit het niets en ik schrijf een super goed gedicht (als ik het zo noemen mag van mezelf) in 5 min.

Ik heb vaak ook dat als ik een gedicht schrijf dat ik rijmwoordenboeken gebruik.. Is dat slecht? Maar goed ik kijk dan naar de lijst met rijmwoorden en kijk ik wat het rijmende woord bij me oproept.

voor de rest haal ik veel inspiratie uit liedjes, krijg vaak te horen dat het is alsof je muziek op de achtergrond hoort als je mijn gedichten leest. En ja ik heb opzich ook wel veel songteksten geplaatst. Maar dat is meer omdat ze zo herkenbaar zijn en emotioneel liggen dat ik die op wil slaan.

Nou ben ik benieuwd naar jullie manier

Ik zal trouwens even 2 sites geven misschien helpt het je ooit

rijmwoordenboek.nl/ (Nederlands rijmwoordenboek)
www.rhymerabbit.com/ (Engels rijmwoordenboek.

xox
datum 12-10-13 14:58
reactie 1
Verwijderde gebruiker
Die twee site's gebruik ik dus ook als ik iets niet weet
En ik schrijf meestes gewoon verdrietige haat gedichten, die haal ik gewoon uit mijn leven, maar dan vaak fictief.
datum 12-10-13 15:09
reactie 2
Hardboy
Ik schrijf nooit fictief :O
datum 12-10-13 16:34
reactie 3
Verwijderde gebruiker
Ik gebruik ook soms van die site's
Soms lukt het me niet om iets te bedenken.
Ik schrijf ook, zoals Esmée, graag verdriet gedichten.
Dan kun je je gevoelens uiten.
datum 12-10-13 19:43
reactie 4
roselien
ik schrijf wat in me op komt
en wat ik mee maakt
eigenlijk gaan al de gedichten over mij
sommige over anderen

liefs
datum 12-10-13 22:57
reactie 5
Ichigo
De gedichten die ik schrijf gaan vaak over mezelf, over hoe ik me voel of wa mij bezighoudt, maar ook weleens over gebeurtenissen en hoe ik me voorstel hoe een ander zich daarbij voelt. Ook als ik iets heftigs zie op tv, ongeacht of het echt is of niet, schrijf ik daar soms over. Soms wordt ik ook geïnspireerd door muziek.
Het proces van het schrijven verschilt nogal. Soms komt er een zin ofzo in me op en daar bouw ik dan op voort. Soms besluit ik gewoon dat ik wil gaan dichten en dan schrijf ik over het eerste wat er in me opkomt waarop ik enigszins kan rijmen. Vaak duurt het dan een paar minuten voor ik iets af heb, maar soms duurt het meerdere dagen omdat ik ergens vastzit, maar het gevoel heb dat het nog niet af is.
Ik gebruik heel af en toe zo'n rijmsite, maar vaak kom ik daar op niks uit als ik niet zelf al iets had bedacht, hoewel het hel soms wel zin heeft.
Ik vind het overigens irritant dat ik altijd het gevoel heb dat het per se moet rijmen. Ik zou ook wel graag zonder rijm willen schrijven, maar ik vind het dan heel erg moeilijk om tevreden te zijn.
datum 12-10-13 23:29
reactie 6
Kirbybom
Als ik een gedicht wil schrijven dan ga ik eerst denken waarover. En dan komt de rest. Maar vaak zit ik nog wel te stoeien met de woorden. En als ik er echt niet uitkom. Dan ga ik gewoon naar de rijmwoordenboek van deze website. Maar dat is eigenlijk ook de rede dat ik vaak bij mijn gedichten dezelfde woorden gebruik. En verschild trouwens de tijd. soms duurt het super lang bij mij. En soms gaat het snel. Maar tegenwoordig schrijf en lees ik niet echt meer gedichten. Heb geen inspiratie meer en gedichten lezen heb ik niet echt meer zin in. En vroeger schreef ik soms gewoon uit mezelf. Nu moet ik het echt willen. Ben erg achteruitgegaan dus.
datum 13-10-13 00:06
reactie 7
Hardboy
Misschien ook wel handig om te weten, Ik heb soms dat ik een woord heb waar ik niet of niet goed op rijmen kan, of dat het niet rijmen kan op iets wat met het gedicht te maken heeft.
Dan kijk ik altijd naar de zin of er een woord in staat waar wel een goed en pas baar rijmwoord op te vinden is. Zoja dan ga ik met de zin spelen en woorden omwisselen.

bijv als ik eerst heb:

"het kwam door jou"

dan speel ik met de zin en verander je zin bijv naar:

"door jou kwam het"

Ja ik weet slecht voorbeeld maargoed, weet niet of meer mensen dit doen
datum 13-10-13 11:09
reactie 8
Verwijderde gebruiker
Nee, ik snap je Lucas
Dat doe ik dus wel ook soms, mijn zin omdraaien.
En ik schrijf veel verdriet, en ik rijm bijna altijd met ziet -,-
datum 13-10-13 12:19
reactie 9
Hardboy
Ja Esmée daarom schrijf ik liever in het engels dan zijn de woorden mooier :3
datum 13-10-13 12:20
reactie 10
Verwijderde gebruiker
Inderdaad, maar jij rijmt altijd mooi
Ik ken alleen maar geweldige gedichtjes van jou. Daarom dat ik ze met zoveel plezier lees.
datum 13-10-13 12:33
reactie 11
Kirbybom
Hm... doe dat niet zo vaak. En klopt in het Engels klinken sommige woorden vaak mooier. Maar jammer genoeg is mijn Engels zo slecht dat ik zelfs geïrriteerd raak van mezelf.
datum 13-10-13 21:26
reactie 12
Meryfel
Ik schrijf niet altijd rijmend met eindrijm maar wel ritmisch. Soms wel met alliteraties. Ik hou van woorden, ik hou van taal, die liefde voedt het allemaal. Ik vind het heerlijk om met woorden en zinnen te spelen. Soms dicht ik als ik me slecht voel, maar het is vaker dat ik in een soort flow zit om te schrijven, waarin ik dan mijn gevoelens eindelijk eens kan verwoorden en dan lukt het me ineens om allemaal rijmwoorden te bedenken enzo. Soms lukt dat ook minder goed, dan pak ik gewoon rijmwoordensite erbij en kijk ik welk rijmwoord het best voelt. En voor engels gebruik ik af en toe wel eens een vertaalsite (bijvoorbeeld als ik niet precies weet hoe je een vervoeging van een woord schrijft controleer ik dat hiermee).
Meestal schrijf ik een gedicht in een keer, af en toe voeg ik later nog een nieuw couplet toe. Soms verzin ik het eerst en schrijf het later pas op, maar omdat ik dan vaak ook weer stukjes vergeten ben, leer ik steeds meer om het dan maar in m'n telefoon te tikken of toch maar wel even m'n computer erbij te pakken.
Naar boven

1

Reageren op: Hoe schrijf jij?

Reageren is alleen mogelijk als u ingelogd bent, klik hier om in te loggen. Heeft u nog geen account? Klik dan hier om u te registreren.