1001 Gedichten

1001 gedichten

Zet ook uw gedichten op 1001Gedichten.nl

Heeft u nog geen account? Meld u gratis aan!

Ideeën en suggesties: Dichtvorm, metrum en rijm

1
datum 30-08-13 15:31
startpost
Henri85
Hallo allemaal,

Graag denk ik met jullie na over mogelijke dichtvormen, metrum en rijm. Ik lees hier namelijk alleen gedichten, zonder de technische kant van het verhaal. Op verschillende plaatsen probeer ik discussie uit te lukken, maar helaas zonder succes.

Zelf ben ik fan van het (snel)sonnet. Dergelijk gedicht bestaat uit slechts 6 regels, maar door de gestelde eisen ben je daarmee toch wel even zoet.

Graag hoor ik jullie reactie.

Groet, Henri
datum 30-08-13 17:02
reactie 1
jorinda
Ik denk dat dat persoonlijk is, waar je van houd. mij maakt het zelf niet uit of er rijm heeft of niet. Mij maakt het ook niet uit hoelang een gedicht is. Sommigen kunnen heel kort, maar krachtig zijn. En het allerbelangerijkste vind ik, dat er gevoel in ligt. Heel veel mensen dichten, om hun emoties kwijt te kunnen of om dingen te verwerken... Daar komen meestal heel goeie gedichten van, en ook al zijn ze niet goed, whatever?? Het gaat erom dat het diegene helpt. En als je tips hebt voor een gedicht, kun je dat gewoon zeggen toch? Groetjes, Jorinda
datum 30-08-13 22:21
reactie 2
Henri85
@Jorinda, dank voor je reactie.

Het klopt wat je zegt, maar bijvoorbeeld een goed metrum maakt het gedicht leesbaarder. Daarom vind ik techniek ook erg belangrijk i.p.v. alleen de inhoud.

Maar goed, nog meer meningen?
datum 30-08-13 23:41
reactie 3
Stephje
Voor mij maakt de vorm/lengte/metrum niet echt uit.

Bij mij gaat het vooral om de woorden
datum 31-08-13 00:07
reactie 4
Hardboy
Ik schrijf mijn gedichten met hart en ziel, dat moet voldoende zijn.
Naar boven

1

Reageren op: Dichtvorm, metrum en rijm

Reageren is alleen mogelijk als u ingelogd bent, klik hier om in te loggen. Heeft u nog geen account? Klik dan hier om u te registreren.