Gedichten check: vraag over gedichten over de dood
|
startpost
|
|
|---|---|
|
bibi2366 Berichten: 47 |
Ik had net een uitgebreid gesprek met een vriendin, die mij erop wees dat het gedicht wat ik instuurde over ' Onrecht in de wereld' Kinderarbeid te tam is. Dat vind ik zelf ook, geef haar dus gelijk. Het gedicht ' Papa, waarom heb je dat gedaan' komt meer in de buurt wat ik voel. Sinds ik klein was liep de dood hand in hand met mij, ik was er niet bang voor, hij hoorde bij mij dagelijkse leven, de kerkhof, was voor mij nooit iets engs,nu ik echt schrijf, is net of hij zegt, : schrijf over mij. Ik probeer het telkens niet te doen, omdat anderen het anders beleven, maar weer is iemand overleden in mijn omgeving. De dood lijkt te glimlachen en te zeggen schrijf erover. Klinkt wat raar, is ook meer schrijverstaal.wat ik nu zeg. Mijn vraag: Als jullie die 2 gedichten bekijken, maar ook gewoon, is het erg of vreemd om aan de vraag toe te geven en alles wat ik ooit heb meegemaakt neer te schrijven, of moet ik het negeren, willen mensen dit horen of willen ze de tamme versies? |
| reactie 1
|
|
|
Patros-Fibros Berichten: 4572 |
Die tamme versies zijn misschien iets té tam. Jouw kracht zit juist in de hardheid, ruwheid en vooral ook de waarheid in je gedichten. Met je gedicht ' Papa, waarom heb je dat gedaan' heb je me echt geraakt en dat is ook precies wat jij wil: mensen raken. Ik zeg 'ga vooral door met waar jij je goed bij voelt'. |
| reactie 2
|
|
|
Het gedicht papa waarom heb je het gedaan schreef ik zo even, wel hier en daar aangepast dat gedicht voor de wedstrijd heb ik erg veel over nagedacht en lang over gedaan en schreef het meer voor anderen als voor wat ik wilde zeggen. Patros , je zet nu gelijk het goede, naar mijn idee , ik moet dat doen wat mijn gevoel zegt. Dank je |
| reactie 3
|
|
|
Graag gedaan. Onthoudt: 'een dichter ksn zichzelf niet zijn, als hij niet vanuit het hart gedichten maakt'. |
| reactie 4
|
|
|
marill Berichten: 1058 |
Bibi, ik zelf vind het gedicht -Papa waarom heb je het gedaan- meer spreken dan het gedicht kinderarbeid. Wat je zegt over het nadenken klopt bij mij ook. Het spontane is dan verdwenen. Dit wordt wel herkent door de lezer denk ik. |
| reactie 5
|
|
|
Ik was toen ik het gedicht over papa, waarom heb je het gedaan posten, erg bang dat te heftig is, al is dat echt gebeurd, nu maak ik weer een situatie mee, waar ik gauw ook over schrijf. Is soms of ik het aantrek, maakt mij soms bang, alsof ik ben uitgezocht om over dit soort dingen te schrijven. Dus soms weiger ik, maar blijft in mijn hoofd en kan pas loslaten als ik het heb opgeschreven. Dat met de kinderarbeid is erg, kinderen sterven daar vaak, in de eerste instantie, stierf dat jongetje, maar durfde het dus opeens niet meer. En daar marril doode ik dus het spontane, net wat patros zegt, je hart hoort te spreken |
| reactie 6
|
|
|
Ik heb er trouwens ook een gedicht over geplaatst, voor het geval je begint te twijfelen. |
| reactie 7
|
|
|
goed gezegd patros, daar zat mijn twijfel, vooral omdat ik bang ben dat anderen bang worden van mijn gedichten |
| reactie 8
|
|
|
Ga er gewoon van uit dat jouw gedichten beter zijn dan die van de rest. Als ik je verder nog kan helpen, of je wilt iets kwijt, dan ben ik er voor je. En voor iedereen die dit te lezen krijgt natuurlijk. Sleep well, write better! |
| reactie 9
|
|
|
Autisme Berichten: 221 |
Blijf schrijven wat in je opkomt, hard of niet, als je te lang naar woorden moet zoeken is het moeilijk om je ziel er in te leggen en heb je meestal niet zo een goed gevoel over je gedicht. Ik zeg wel meestal, want soms met wat aanpassing kan je er wel iets moois van maken. Maar blijf vooral doorgaan!!. Grtjs Vicky |
| Naar boven | |