1001 Gedichten

1001 gedichten

Zet ook uw gedichten op 1001Gedichten.nl

Heeft u nog geen account? Meld u gratis aan!

Ideeën en suggesties: Gedichten wedstrijd

1
datum 03-10-12 20:12
startpost
gekke-ikke
hoi ik ben Gekke-ikke en ik hoor bij de 42 uitgekozen gedichten voor de dicht wedstrijd met het gedicht droom maar ik heb nu stemmen nodig maar hoe kan ik aan zoveel mogelijk stemmen komen??

Xx gekke-ikke
datum 03-10-12 22:35
reactie 1
VSJ-Visser
Nou, vrij weinig denk ik. Mensen stemmen voor een bepaald gedicht omdat ze het mooi vinden of omdat het heel dicht bij hun ligt wat ze heel goed kunnen herkennen. Je kan wel tegen iedereen gaan vertellen dat ze op jou gedicht moeten stemmen, maar om eerlijk te zijn lijkt mij dat onbegonnen werk.

Wat ik je adviseer is een uniek gedicht te maken. Als je een titel droom gebruikt is het soms voor mensen al meteen minder interessant. Dan denken ze vaak: "Oh, weer zo'n gedicht over dromen". Ja dat heb ik zelf ook gemerkt

In ieder geval, probeer ten eerste iets unieks te verzinnen wat in een van deze onderwerpen past. Tip 2: Probeer het verhaal ook uniek te maken of juist heel persoonlijk, dat wekt veel meer interesse/bewondering voor je gedicht.

Veel sterkte/succes met het schrijven van gedichte!

Gr. Vincent
datum 04-10-12 08:08
reactie 2
Verwijderde gebruiker
Helemaal met Vincent eens. Er vliegen per mud gedichten om je oren over verdriet, liefde en ga zo maar door. Je moet inderdaad daar zien' bovenuit te stijgen' door iets dat ik zou willen noemen: de lezer is er door geraakt ondanks dat het een ander betreft! Ik zie gedichten over de liefde die gaan over jij en je maar wie is die jij wie is die je? Ik weet dat het makkelijker gezegd dan gedaan is maar met weinig woorden veel uitdrukken en je lezer je gedachten mede laten invullen.
datum 04-10-12 15:59
reactie 3
VSJ-Visser
Iedereen heeft weer een ander doel voor het schrijven van gedichten, maar wat je wilt bereiken heeft allemaal een gelijk doel:

- Je wilt dat mensen kunnen snappen: gevoel, emotie, omgeving, gedachtegang achter het gedicht, enz.
- Het moet de mensen raken, het moet iets speciaals zijn
- Het moet mensen aan het nadenken zetten

Het hangt natuurlijk per gedicht af wat je doel is, maar in principe is dit het doel wat je wilt bereiken. Dit kan je op de volgende manieren verwerken:

- Mysterie in het gedicht brengen, het makkelijkste is natuurlijk personages oproepen, maar dat kunnen ook andere dingen zijn
- Altijd een klein licht persoonlijk tintje in je gedicht hebben. Het gedicht moet een link hebben, want anders komt het niet uit je "hart" en is dat heel makkelijk te lezen. (het kan ook over iemand gaan, zolang je weet hoe diens gevoelens "kunnen zijn"
- Wees vrij met je woordkeuze. Het moet niet op gedwongen rijmen lijken (dit is het lastigste van dichten). De zin moet als het ware "natuurlijk" verlopen.

Het laatste doel van dichten, als je daadwerkelijk veel gedichten gaat schrijven, je een eigen persoonlijke dichtstijl ontwikkelt. Dat je jezelf kan onderscheiden van andere mensen. Dat kan natuurlijk op een bepaald gebied zijn, of juist op een bepaalde schrijfstijl.

Ik hoor nou al van mensen, en daar ben ik inmiddels ook bewust van, dat ik een "aparte" dichtstijl heb. Ik zorg wel altijd dat ik rijm in mijn gedichten heb (dat vind ik persoonlijk een vereiste van dichten), maar of het nou ABAB of ABCB (letters betreffen de gelijke rijmwoorden) is of weet ik veel wat voor dichtstijl dat interesseert mij niet zo heel veel.

Het gaat erom dat je de boodschap kan overbrengen in je eigen dichtstijl. En deze stijl ontwikkel je als je meerdere gedichten schrijft. Je zal dan ook merken wat veel prettiger werkt en wat jou juist veel meer problemen oplevert.

Maar wat het ALLERBELANGRIJKSTE is, dat het gedicht uit je HART komt en niet uit je hand.

Gr. Vincent
ps: Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in mijn gedichten:
vsj-visser.1001dichters.nl/ of klik op mijn naam (A)
Naar boven

1

Reageren op: Gedichten wedstrijd

Reageren is alleen mogelijk als u ingelogd bent, klik hier om in te loggen. Heeft u nog geen account? Klik dan hier om u te registreren.