1001 Gedichten

1001 gedichten

Zet ook uw gedichten op 1001Gedichten.nl

Heeft u nog geen account? Meld u gratis aan!

Stel je voor: Pravda

1
datum 04-07-12 15:38
startpost
Pravda
Hallo, ik ben Pravda. Ik koos die naam omdat ik dat het mooiste vond ten tijde van de Koude Oorlog. Pravda was en is een krant uit Rusland, toen de USSR, die claimt enkel de waarheid te verkondigen. Maar zo zijn er meer.
Ik schrijf nog niet zo lang, dat zullen jullie wel el gemerkt hebben. En het is met twee vingers ook nog ( hier moest een lachend icoontje staan? )
Er worden hier behoorlijk mooie dingen geschreven. Stilaan, als ik ook reacties krijg, zal ik ook reageren. ik denk dat wel bij iedereen zo is.
Wens me moed en doorzettingsvermogen, want ik ben nogal timide. Behalve in het schrijven dan. Dat is niet oog in oog. Maar ik zit veilig voor mijn computer.
Kameraadschappelijke groet
Pravda
datum 04-07-12 16:17
reactie 1
Verwijderde gebruiker
Van harte welkom hier op de site!
Is inderdaad een leuke naam met een mooie betekenis
Ik zal zometeen eens kijken naar je gedichtjes maar volgens mij zijn ze erg mooi!
Zo'n voorgevoelens Ik ben Floor en 14 jaar kijk maar eens op mijn pagina je zal me wel rap leren kennen! Nou goed, ik wens je dan heel veel moed en doorzettingsvermogen! Nog een fijne vakantie!

Liefs Floor
datum 04-07-12 16:39
reactie 2
Verwijderde gebruiker
Ik wens je ook moed en doorzettingsvermogen En ook een welkom
Pravda leuke naam Ik heb een gitaar uit Rusland, een balalaika. Heeft mijn opa gekocht toen hij daar op vakantie was, in de jaren 50 Een oud diingetje dus, maar doet het nog uitstekend
datum 04-07-12 18:48
reactie 3
Verwijderde gebruiker
welkom (: en heel veel plezier!
groetjes,
datum 04-07-12 19:08
reactie 4
Myself
Welkom en ik wens je veel doorzettingskracht en moed toe
datum 04-07-12 19:49
reactie 5
Autisme
Welkom
datum 05-07-12 00:13
reactie 6
Verwijderde gebruiker
Op zich welkom hoor, maar is dit zo'n geschikte naam. Je schrijft nogal lovend over deze krant.

Even een beoordeilng op één bepaald onderwerp. "De Pravda was meer dan eens de vertolker van antisemitische vooroordelen die onder de bedriegelijke term "kosmopolitisme" werd veroordeeld. Ook terreurcampagnes, bijvoorbeeld tegen de vaak Joodse Kremlinartsen werden door de Pravda ingeluid"

Dit is maar één anekdote Zou je toch niet een andere nick nemen? Deze krant heeft heel veel slachtoffers veroorzaakt.

Gr

Henk Benard. .
datum 05-07-12 16:58
reactie 7
Mrssterretje
Welkom welkom , ik wens je inderdaad veel doorzettingsvermogen en kracht toe . Ik zal binnenkort een paar gedichtjes van je gaan lezen !! Ben benieuwd haha , Liefss
datum 05-07-12 23:03
reactie 8
Pravda
@ Marieke1.
Ik vond dat steeds een intrigerende naam. Niet meer en niet minder. Ik ben er mij van bewust welk onheil de krant heeft veroorzaakt. De krant Marieke1, niet de naam.
Napoleon was ook niet min, maar de cognac is uitstekend, Caesar Milllan is ook niet dé Caesar Julius. What's in a name?
datum 05-07-12 23:28
reactie 9
Verwijderde gebruiker
Tja, what's in a name. Ik vind dat iedereen vrij moet zijn in het kiezen van zijn nick. Maar toch, stel dat er iemand zich hier gaat profileren onder de naam A. Hitler. Gelukkig is dat niet gebeurd, maar de Pravda, als verlengstuk van het gruwelijke regime in de USSR? Weet u hoeveel doden Stalin op zijn geweten heeft?

Hoe dan ook, Pravda staat voor censuur in het kwadraat, sterker nog, staat voor schending van de mensenrechten. Staat voor discriminatie en politieke vervolging. Dus snap ik uw sympathie niet. Waarmee ik niet zeg dat u het gedachtengoed van de krant uitdraagt. Ik snap het gewoon niet.

Gr

Henk Benard
datum 06-07-12 12:55
reactie 10
Pravda
Henk, sorry dat ik je eerst Marieke1 noemde. Ik ben even op je profiel gaan kijken en vond het gedicht Lieve Marieke en toen werd het me duidelijk.
Betreffende - Pravda - wat zei Shakespeare tegen zijn vriend Horatio :
Er is meer tussen hemel en aarde dan Uw geest kan bevatten
Christenen dragen toch ook een kruis, dat notabene een marteltuig was. Hebben zij dan respect voor dat tuig? Neen, het is symbolisch. Ik vind de waarheid ook belangrijk en het meest gekende begrip van "waarheid" is Pravda.
Apocalyps vind ik toevallig ook een mooi woord, maar niet waar het voor staat.
Hopelijk heb ik het nu wat duidelijker gemaakt.
datum 06-07-12 17:24
reactie 11
Verwijderde gebruiker
Welkom op deze site. Toevallig heb ik net al je gedichten gelezen en er bij één, die er voor mij uitschoot, mijn commentaar gezet.
Ga zo door en hierbij wens ik je heel veel moed en doorzettingsvermogen toe.

groet van Pien
datum 06-07-12 19:18
reactie 12
Verwijderde gebruiker
@Pravda.

Dank, helder uigelegd. En dat u kunt schrijven is mij inmiddels wel duidelijk Dus doorgaan daarmee.

Nog één kleine opmerking over de vergelijking met het kruis. Inderdaad oorspronkelijk een afschuwelijk martelwerktuig, maar door de Christenen allang getransformeerd als een teken van verlossing. (geloof hoop en liefde). M.i. geldt dat niet voor de Pravda.

Het zou mijn keuze niet zijn, maar met uw uitleg kan ik goed leven en dank voor uw reactie op een voor mij erg gevoelig gedichtje.

Gr

Henk Benard
Naar boven

1

Reageren op: Pravda

Reageren is alleen mogelijk als u ingelogd bent, klik hier om in te loggen. Heeft u nog geen account? Klik dan hier om u te registreren.