Gedichten check: Hersenspoeling
|
startpost
|
|
|---|---|
|
JPSpadzinski Berichten: 139 |
Een palet aan felle kleuren Maken met hoge snelheden Salto's en koprollen Hypnotiserende printjes Die elkaar liefhebbend omarmen En zich nooit meer los zullen laten Het duurt slechts een uurtje of twee Dan zijn ze alles weer vergeten En beginnen ze met een schone lei |
| reactie 1
|
|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 71 |
Zeer mooie Poëzie. Moet nog een ietsie tietsie aan gewerkt. Moest ik nu jury zijn : 7+8+6+10 = 31 = 7.75/10 wat een zeer hoge score is. Naar onze normen. 1) Is waarover, wat wil de dichter zeggen, is het onmiddellijk begrijpbaar 2) Leest het vlot, hoe is het ritme, is er rijm nodig, strelend woordgebruik ja of neen 3) Is het vernieuwend ( iets nieuws ). 4) Taalgebruik. Staan er fouten, verwaarloosbaar, veel, grof. Conclusie een goed werkje. De stijl waar U zich in moet bekwamen. Dit schreef ik U al eerder. Vriendelijke groet jure |
| reactie 2
|
|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 112 |
Zo dan. Daar kan die mummie uit 'Idols' nog een voorbeeld aan nemen, en die vetzak ook. Los van mijn mening over het gedicht, wie bent u eigenlijk? Wel knap om u zo arrogant te profileren. Dat is zelden vertoond. Overigens heb ik nog geen enkel berichtje van u gezien zonder taalfout. En dan heb ik het niet over tikfouten. |
| reactie 3
|
|
|
beste jure bedankt voor de 7.75 al doe ik het niet voor het cijfer, het is wel leuk om te horen. en ik kan mij inderdaad voorstellen dat de reactie van u vrij arrogant over kan komen bij andere mensen (bij mij wekt het dat het niet op) maar als nog. ook in een reactie geld soms. less is more Toch hartelijk bedankt voor de reactie mvg Jan-patrick spadzinski |
| reactie 4
|
|
|
BlueonBlue Berichten: 17 |
Intrigerend gedicht. Ik begrijp misschien niet volledig waar het over gaat, maar kan me er wel wat bij voorstellen . |
| reactie 5
|
|
|
Aan JPSpadzinski. het maakt mij eigenlijk niet meer uit hoe ik overkom op anderen. Dergelijke analyse is voor discussie vatbaar maar brengt wel met zich mee dat "men" kan nadenken over datgene wat men schrijft. Bijvoorbeeld de reactie hierboven. Ik begrijp misschien niet volledig waar het over gaat Verder wordt Uw gedicht wel gesmaakt wat een afspiegeling is van de - cijfers -. Dat is alles. Maar nogmaals, dat is een interpretatie van mij. |
| reactie 6
|
|
|
Ik vind het wel goed dat er gereageerd wordt, dat zou meer moeten gebeuren, en niet altijd alleen maar puur positief, maar wel positief opbouwend natuurlijk. Uiteraard kunnen kritische reacties op hun beurt ook weer voor kritiek vatbaar zijn |
| reactie 7
|
|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 3 |
Er is een verschil tussen een gedicht en Poëzie. Gedichten zijn begrijpelijke verhalingen en Poëzie is dat andere. Het beste vergelijk is een schilderij van Rubens en een van Picasso. Over zijn schilderijen is er nooit consensus over die van Rubens wel. Poëzie laat vrije interpretatie toe. Verhalend dichten doet dat niet. Het is aan de lezer om te oordelen als het voor hem of haar bevattelijk is of niet. |
| reactie 8
|
|
|
11 juni |
| reactie 9
|
|
|
Dan blijf ik toch bij de poëzie Alles word al voor het brein op een dienblad geserveerd Mensen moeten ook nog kunnen filosoferen en nadenken over dingen En niet gelijk weten waar iets over gaat Ik vind dat de lezer een soort persoonlijk mysterie voor zichzelf moet ontravelen als ze iets van mij lezen, iets wat het stukje (tekst) voor die gene zelf kan betekenen Dat vind ik het mooiste |
| reactie 10
|
|
|
Meer dan ik zelf vermoeden kon zit het mij toch een beetje dwars : en ik kan mij inderdaad voorstellen dat de reactie van u vrij arrogant over kan komen bij andere mensen De meeste reacties hier onder of bij gedichten geplaatst is " heel mooi", "goed verwoord" en iets in de trant van "zo voel ik het ook ", " ga er voor ". In bijna 60% van de reacties. Moet ik hieruit concluderen dat deze site enkel therapeutische waarde heeft? Nergens heb ik geschreven dat ik de kennis of de kunst in pacht heb. Als huisvader van vier grote kinderen ( dochters ) en acht kleinkinderen, kleeft er zoiets aan mij van - wat je weet draag het over - Dat heb ik reeds elders ook geschreven. Niets is mooier dan z'n gevoelens neerschrijven. Ik ben een mijnwerker op rust. Heb dus geen enkele academische achtergrond. Veel, heel veel heb ik gelezen en mij op die manier eigen gemaakt. Ik stel mij de vraag of ...tja, wat is de juiste vraag? Ach, wat maakt het ook uit. Nog nooit heb ik reacties gegeven uit eigen belang. Ik ga een laatste gedichtje plaatsen en wens jullie allen, uit de grond van mijn hart, veel geluk. jure |
| reactie 11
|
|
|
Het zou spijtig zijn mocht u verder niet meer af en toe uw reacties of opinie geven, het is hier niet voor niets 'Gedichtencheck', wat toch wil zeggen dat als iemand hier een gedicht plaatst men naar de mening van de lezer peilt. Dus zowel positieve als negatieve punten kunnen opgemerkt worden volgens mij, als het maar constructief is, wat bij u zeker het geval is. Uiteraard kan dan blijken dat er verschillen zijn in aanvoelen en smaak over gedichten, maar daar dient een discussie net voor, en moeten beide kanten mee kunnen leven. Net als iedereen het altijd eens zou zijn is er waarschijnlijk iets mis. |
| reactie 12
|
|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 112 |
Jure, kom op niet stoppen. U heeft het over 60%. Ik denk meer aan 90%. Nu ja, ongeacht het juiste percentage, de meeste waarderingen worden over en weer gegeven door 'bevriende leden' van deze site. Neem (ook mijn) reacties niet al te serieus. Nogmaals, één van de leden, die laatst flink werd afgezeken, heeft nu een contract met een uitgever. Binnenkort verschjnt de bundel. Gr Henk Benard . |
| reactie 13
|
|
|
Ja ik ben het kompleet eens met Henk Benard Kom op jure niet stoppen Ik vind je gedichten echt super en ik ben nog steeds erg dankbaar voor het mail contact wat we laatst hadden Het heeft me echt geholpen Heel erg bedankt nogmaals |
| reactie 14
|
|
|
Ik heb 4 persoonlijke berichten gekregen. Hierin werd mij gevraagd om zo veel mogelijk gedichten te beoordelen, objectief en eerlijk. Op mijn vraag waarom ik het wel zou doen kreeg ik als antwoord dat sommigen dan inzicht kregen hoe hun gedicht overkomt bij een lezer of meerdere lezers. Hierna heb ik gewikt en gewogen en besloten om het te doen. De beoordelingen worden gedaan in alle objectiviteit, rekening houdend met de leeftijd van de schrijver of schrijfster ( indien gekend ). De beoordelingen mogen slechts worden gezien als leidraad en zijn voor dialoog vatbaar. Hierna nog even de criteria waarop gelet worden : 1) Boodschap - duidelijk of niet 2) Leest het vlot, hoe is het ritme, is er rijm nodig, strelend woordgebruik ja of neen 3) Is het vernieuwend ( iets nieuws ) 4) Taalgebruik. Staan er fouten, verwaarloosbaar, veel, grof. Indien iemand meer uitleg zou wensen kan dit via een persoonlijke mail jure |
| Naar boven | |