1001 Gedichten

1001 gedichten

Zet ook uw gedichten op 1001Gedichten.nl

Heeft u nog geen account? Meld u gratis aan!

Ideeën en suggesties: bekende dichters/gedichten?

1
datum 03-06-12 23:06
startpost
BlueonBlue
Dag iedereen,

Ik ben nog maar pas op de site bezig, en ook nog maar recent zelf een poging aan het wagen tot het schrijven van poëzie.
Wat me opviel op de meeste gedichtenfora is dat er wel zeer veel gedichten geschreven worden door de leden, maar dat er weinig aandacht is voor 'bekendere' dichters, al of niet nu nog actief. Ik zou het zeer interessant vinden om met andere leden te discussiëren over welke bekende dichters hen inspireren. Want hoe je het draait of keert, dat zijn mensen waar de meeste 'amateurs' ook in sommige gevallen veel van kunnen leren of inspiratie van kunnen opdoen. Er mogen natuurlijk geen gedichten onder copyright gepost worden, maar je kan altijd wel een link naar een website geven.

Ik zal dan maar zelf beginnen met iets. Een site waarop ik toevallig terecht kwam was die van Leopold Van den Brande. ( www.leopoldm.be/ )Op de site staan twee voorbeeldgedichten, die ik zonder overdrijven tot het beste reken van wat ik ooit gelezen heb. Gedurende een paar weken heb ik ze bijna elke dag gelezen. Ze zijn in vrij vers geschreven, waar ik zelf nog minder ervaring mee heb, maar het zijn gedichten die recht op de essentie afgaan.

Wie heeft er nog tips?
datum 04-06-12 20:37
reactie 1
Mrssterretje
Hallo,
ten eerste welkom op de site, leuk dat we weer nieuw lid hebben .
En ten tweede.. ik laat me niet inspireren door 'de groten'. Ik volg mn hart en als ik dicht komt dat vanuit mn gevoel of omdat het een stukje verdriet / pijn / geluk is wat ik kwijt wil. Ik ben verder niet erg bekend met de grote dichters, maar er is 1 gedichtje altijd bijgebleven. Ik weet niet meer precies hoe die heet en wie 'm schreef, maar het ging over liefde, vertel het tegen de wind , vertel het tegen een kind die jong genoeg is om het te begrijpen, maar vertel het niet tegen de volwassenen want die weten niet meer wat leifde is, daar kwam het op neer. Verder laat ik me ook inspireren door mensen van deze site, want ook daar zitten zeker een aantal gouden dichters tussen met een gouden hart, mijn tip is om gedichten te lezen van deze site en je komt er vanzelf achter welke dichter / dichteres of gedicht je bevalt. Er zijn teveel mensen die mijn hart hebben geraakt met hun gedichten dus namen noemen doe ik niet, misschien kun je bij mijn favo dichters kijken haha.
Liefs
-----------------------------------------------------------------------------
ik heb hem ff voor je opgezocht, hier is het gedichtje wat ik bedoelde :
Wanneer ik morgen doodga,
vertel dan aan de bomen
hoeveel ik van je hield.
Vertel het aan de wind,
die in de bomen klimt
of uit de takken valt,
hoeveel ik van je hield.
Vertel het aan een kind,
dat jong genoeg is om het te begrijpen.
Vertel het aan een dier,
misschien alleen door het aan te kijken.
Vertel het aan de huizen van steen,
vertel het aan de stad,
hoe lief ik je had.

Maar zeg het aan geen mens.
Ze zouden je niet geloven.
Ze zouden niet willen geloven
dat alleen maar een man alleen maar een vrouw
dat een mens een mens zo liefhad
als ik jou.
datum 05-06-12 00:46
reactie 2
BlueonBlue
Bedankt, ik had dit gedicht lang geleden ook al eens gehoord, maar ik was het al grotendeels vergeten Ik zal zeker jouw gedichten ook eens verder bekijken.
BlueonBlue
datum 06-06-12 10:45
reactie 3
Justboy
deze is van me vriendin!
Z kan egt heel mooi dichten!

Veel mensen zijn mij gepaseerd,
Sommige leken op de wind.
Waren duidelijk aanwezig.
Kwamen en verdwenen in mijn leven

Sommige leken op de zon,
Geven warmte
Maar uiteindelijk ging ze onder,
Maar echte vriendschap over won!

Sommige leken op vuur,
Hevig brandend
Maar na een tijd langzaam uit.
Hoe kort of lang het ook duur.

Sommige Leken op een sterretje
Vonkelend in mijn leven.
Ik in het middelpunt.
Deze vriendschap kan je alles geven!

Veel mensen zijn in en uitgegaan.
Maar nu weet ik wel
Welke vriendschap er blijft bestaan!
Naar boven

1

Reageren op: bekende dichters/gedichten?

Reageren is alleen mogelijk als u ingelogd bent, klik hier om in te loggen. Heeft u nog geen account? Klik dan hier om u te registreren.