1001 Gedichten

1001 gedichten

Zet ook uw gedichten op 1001Gedichten.nl

Heeft u nog geen account? Meld u gratis aan!

Korte verhalen check: Annie vervult een wens (1/2)

1
datum 11-04-12 16:15
startpost
Verwijderde gebruiker
deel 1/2

1

Als Annie van der Weyden, 37 jaar, samenwonend met Gerard de Jong en moeder van twee kinderen, Matthijs en Elise, weer eens laat thuis komt van haar werk en de anderen al warm hebben gegeten, komen weer haar opgekropte emoties los. Nijdig gaat haar tasje een eind de lucht in gevolgd door haar autosleuteltjes. De kinderen liggen al in bed. Eerst naar hun toe. Dan eten en daarna wil zij het met Gerard over haar nieuwe toekomst hebben.

Ik ben eruit Gerard, begint ze. Ik ga een uitzendbureau beginnen.’
Een uitzendbureau! Hoe kom je op dat idee?’
‘Ik heb vanmiddag het met Kees Boekhorst in vertrouwen al over mijn idee gehad. Hij heeft mij veel praktische tips gegeven.’
‘ Ik word hier toch wel even stil van Annie. Ik heb aan van alles gedacht, behalve aan zo iets. Weet je het wel zeker.’
‘Ik weet het heel zeker.’
Gerard vult twee wijnglazen met een heerlijke Bordeaux. Ondertussen pakt Annie de knabbelnootjes uit de kast en vult daarmee twee bakjes.

2

Wim van der Weyden, vader van Annie en weduwnaar, begrijpt zijn dochter helemaal als ze weer eens klaagt over de tijd van nu. Met twinkelingen in zijn ogen kan hij haar verhalen vertellen over vroeger. Die tijd was volgens hem veel beter dan nu. Het zijn meestal dezelfde verhalen. Annie neemt ze voor lief. Soms toch nog eens iets nieuws. Meestal besluiten ze hun gemopper met het cliché:
‘Pa, we kunnen de klok niet terugdraaien. Gedane tijden kennen geen keer.'
‘Dat is wel zo dochterlief. Ik geniet zeker ook van deze nieuwe tijd hoor!’
Annie zwijgt dan. Ze wil hem niets laten merken.

Deze keer verloopt haar bezoek anders. Na wat gepraat te hebben over koetjes en kalfjes begint Annie na enige stilte:
‘Pa, je praat zo graag over vroeger hè. Daar wil ik meer over weten. In het bijzonder over het werken toen.’
‘Wat ben je vaag. Wat wil je precies?'
‘Pa, ik wil net als jij, terug naar die tijd.’
‘Oh. Mijn dochter. De achter ons liggende tijd is toch niet terug te draaien. Daar hebben we het steeds over! Of kun jij dat wel soms?’
‘Ik ga echt terug in de tijd pa!’
‘Wat ben je cryptisch, wees eens duidelijker!’
‘Houdt je vast pa. Ik ga voor mezelf een uitzendbureau beginnen!’
Stilte. Alleen een tikkende klok uit vroegere tijd, laat zich horen.
‘Kind, je meent het?’
‘Natuurlijk meen ik dat!’
Daar kijk ik echt van op! Een uitzendbureau! Héél ongewoon van je, dochter!’
‘Hoe kom je erop pa, ongewoon?’

Annie heeft haar idee uitgelegd. Langzamerhand wordt het haar vader duidelijk. Ze wil, samen met haar vader, terug naar vroeger. Terug naar de arbeid zoals dat vroeger ging. En dat voor een moderne dochter zoals Annie toch is! Of is dit wat ze wil, modern? Hij weet het niet.
Hij is heel verbaasd. Dit is het laatste dat hij voor haar kan bedenken.
'Ik beloof je te zullen helpen, Annie. Daar waar het in mijn vermogen ligt natuurlijk.'En er achteraan met tranen in zijn ogen:'wat zou dit ook leuk zijn geweest voor moeder.'

Annie's moeder stierf drie jaar geleden aan kanker. Ze kreeg drie kinderen. Annie is de jongste. Ze heeft nog één broer en één zus. Wat praatten haar ouders samen veel over vroeger. Al toen de kinderen nog thuis waren. Hoe ze verkering kreeg, trouwden en werkten. Haar vader als ponstypist bij de Boerenleenbank. Af en toe hielp haar moeder ergens in de huishouding met de voorjaarsschoonmaak of om op te passen.
‘Ik weet al een leuk beging voor je, pa! Annie glimlacht.
'En dat is,' vraagt hij nieuwsgierig.
Je wordt mijn eerste uitzendkracht als...tata...stadsomroeper, vind je dat wat?’
‘Hoe kom je erop? Nou! Om u te dienen. Ik wil het proberen!En pa tikt met zijn rechterhand tegen zijn hoofd.

'Luister nu naar mij. Ik heb ook iets met je welbevinden.
Vroeger was samenwonen een taboe en was dat niet de gewoonte zoals nu. Mijn voorstel is:… tata…jullie gaan trouwen, willen jullie het helemaal gaan doen in de geest van vroeger!’
Annie kijkt haar pa sprakeloos aan.’ Wij trouwen? Ik mevrouw De Jong, ik hoor het me al zeggen! Heb je nog meer van zulke ideeën?’
‘Zeker! Blouse en rok gaan dragen. Weg met die spijkerbroek!
‘Als je het terug wilt draaien en wilt werken zoals vroeger, dat bedoel ik niet vervelend, moet je dat ook in stijl doen!’
‘Er zit inderdaad meer aan vast dan ik dacht, pa! Gek hè, ik heb daar helemaal niet bij stil gestaan, antwoordt Annie met een glimlach.

3

Luid bellend loopt een oude man, voorovergebogen en niet meer zo snel ter been, door de straten van het centrum van Haarlem. De Kruisstraat door, via de Barteljorisstraat naar de Grote Markt en dan terug via de Jansstraat naar het Frans Halsplein.
In speciale kleding roept hij met een stralend gezicht: ‘inwoners van Haarlem...binnenkort wordt Uitzendbureau Ongewoon geopend in gebouw Vita Nova aan het Frans Halsplein hier ter stede. Als U niet tevreden bent over Uw tegenwoordige baan kunt U zich daar laten inschrijven voor een baan zonder stress. Ik verwijs U, geachte burger, naar de informatie die ik hier bij mij heb of lees de opgeplakte mededelingen aan de gevel van ons kantoorgebouw. Dank U wel voor Uw aandacht.’

Onder het gehoor was ook courantier Krijn de Drukker van de Opregte Haarlemsche Courant die hier natuurlijk meer van wil weten. Snel fietsend komt hij hijgend aan bij het gebouw Vita Nova en denkt even snel een interviewtje te kunnen afnemen. Mis. Hij moet achteraan in de rij plaatsnemen. Dat kost hem een half uur voordat hij aan de beurt is. Maar als hij eenmaal binnen is en hij Annie De Jong, in bloes en rok, bekend heeft gemaakt wat het doel van zijn komst is, is hij het wachten al weer snel vergeten.

wordt vervolgd deel 2/2
datum 11-04-12 18:51
reactie 1
timmyboy014
klinkt echt heel leuk, ik wacht met smart op den tweede deel
datum 12-04-12 08:28
reactie 2
Verwijderde gebruiker
Komt eraan Timmyboy. Er komen meer korte verhalen van me.

Henk
Naar boven

1

Reageren op: Annie vervult een wens (1/2)

Reageren is alleen mogelijk als u ingelogd bent, klik hier om in te loggen. Heeft u nog geen account? Klik dan hier om u te registreren.