1001 Gedichten

1001 gedichten

Zet ook uw gedichten op 1001Gedichten.nl

Heeft u nog geen account? Meld u gratis aan!

Korte verhalen check: De weddenschap van darter Bert

1
datum 10-04-12 11:38
startpost
Verwijderde gebruiker
Korte inhoud

Bert Hemelrijk, 33 jaar, vertegenwoordiger wonend in Vroomshoop en zijn vrienden van dartclub de Voltreffer hebben het aan de bar wel eens over leven en dood. Aanleiding daarvoor is de spreuk boven de bar: in de hemel is geen bier, daarom schenken wij het hier! Geintje of niet, Bert zegt bloedserieus: ik ga dat uitzoeken, jongens. De hele kroeg valt stil en iedereen kijkt Bert enige tijd roerloos aan, zo van, die is gek geworden! Hoe wil hij dat gaan doen om dat aan de weet te komen?

1

Na afloop van zijn partij darten gaat Bert bij thuiskomst achter de computer zitten. Bert is alleen thuis. Zijn vriendin, Thea Dragonder, 31 jaar en kleuterleidster, is nog aan het sporten.
Eerst gaat hij enige zakelijke dingen afwerken en daarna spelletjes doen. Althans, dat is gebruikelijk. Maar vandaag niet, hij heeft de jongens van de dartclub wat beloofd om uit te zoeken. In Google tikt hij in: hemel. Na enige tijd verschijnt de Homepage van Hemel op het scherm.
Hij leest: Welkom in het Huis van de Heer en ziet het gezicht van Petrus die in een poort staat. Achtergrond van het scherm is hemelsblauw en er komt muziek uit zijn luidsprekertje. Eerst van Guns and Roses: knock knock on a Heavens door. En Bert klikt op het gezicht van Petrus en hoort hij het vrolijke liedje van Freek de Jonge: er is leven er is leven na de dood. Op de maat van de muziek ziet hij Petrus met enige engelen een rondedansje maken.

De engelen ontrollen een spandoekje waarop staat te lezen:

hier schenken wij geen bier!
daarvoor komt u toch niet hier?
drink dat maar op aarde!
ga maar naar de kroeg mijn waarde!

Ergens in het midden van het scherm: Hier doen wij niet aan e-mails! Alleen aan persoonlijke contacten! Daarvoor prijzen wij de Heer.!
Wij gaan Hier niet in op vragen als: mag ik Hier mijn ziel onder de arm nemen? Wilt u dit zelf waarnemen, kom dan op onze Open Hemeldag op
twee november a.s. Rechts boven ziet Bert de link naar twee websites: www. Allerzielen.hm" en voor vragen over Hemelvaart: klik hier: Hemelvaart.hm"

Bij hier inloggen, typt hij zijn geboortedatum in: 23051975 en wacht. Een stem begroet hem en hij ziet op het scherm dat het Petrus in het echt is die hem welkom heet in het land der zielen.’Waar de taal der zielen wordt gesproken. Als een wonder begrijpen wij elkaar in woord en gebaar.’
Als Bert hier zijn verbazing over uitspreekt lacht Petrus begrijpend en legt uit: ‘U weet toch zeker wel dat ook ik in vroeger tijd op aarde gewoond heb? Is het nodig dat ik U dat uitleg?’

‘Nee, dat hoeft U niet, ik ben Thomas niet.’
‘Toen ik na mijn dood hier kwam wonen kon ik uit een paar mogelijkheden kiezen.
1e Ik mocht Bijbellezen gaan geven
2e ik mocht Poortwachter worden
3e maar dat is sinds kort: ik ben computermedewerker geworden. Over een tijdje neemt Paulus mijn taak aan de Poort over.’
‘Dat u mij nu via de webcam kan horen en zien is een proef. Ik wil weten of dit werk mij wel bevalt. Ik ben al zo lang Poortwachter, ik wil wel eens wat anders, begrijpt U wel? Ik wil, net als u, met mijn tijd meegaan.

‘Wat anders Petrus! Een vraag…eh…eh…ik las op de Homepage dat in de hemel geen bier wordt gedronken, is dat echt zo?’
‘Ik begrijp Uw vraag?’ Ja,..ja, aards gedoe in de kroeg, Bert!’
‘Wij weten dat van onze Aartsengel Gabriël.’U kunt op hem klikken als u hem daarover wilt spreken.’‘Bert. Maar zalig zijn zij die niet zien en toch geloven!
‘Pro Deo geven wij zaligheden weg! Weet U wat dat betekent?’
‘Geen idee, Petrus!
‘Dat betekent: Voor God, daar doen we het hier in het hiernamaals allemaal voor!’
‘Weet u wat Bulls Eye betekent?’
‘ Nee.’
‘Ik bedoel maar, ieder heeft zo zijn eigen kennis in huis.’
‘In dit huis groeten wij elkaar met: Pro Deo broederziel of Pro Deo zusterziel.

Het is druk aan de Poort zie ik. Ik ga dit unieke experiment met u afsluiten. Maar belooft U mij.. log weer eens in. Wilt u bekende zielen spreken,log dan in bij Allerzielen.hm en klik op: bezoekers’ en weg was Petrus.

einde
Naar boven

1

Reageren op: De weddenschap van darter Bert

Reageren is alleen mogelijk als u ingelogd bent, klik hier om in te loggen. Heeft u nog geen account? Klik dan hier om u te registreren.