1001 Gedichten

1001 gedichten

Zet ook uw gedichten op 1001Gedichten.nl

Heeft u nog geen account? Meld u gratis aan!

Korte verhalen check: Fam. Geertsen. History

1
datum 01-03-12 20:25
startpost
Marinda
In 1758 was het een vreselijke tijd voor gezin Geertsen.
De kinderen speelden in de tuin. Vader was de koe aan het melken. Hij dacht ondertussen na over de wrede koning… het duurde niet lang meer of zijn geld was echt op! Dan moet hij het doen met het melk wat hij van de koe krijgt. Gelukkig hij bijna klaar met het melken, het is een heel werk.
Maar dan opeens..
Hij hoort de schanieren van de deur kraken…
O , wee als het zijn kinderen zijn, want ze mogen het schuurtje niet inkomen als hij bezig is met de koe melken. Want de koe is heel schuw. En als de kinderen ondertussen zitten springen en spelen, dan rent de koe weg.
Het is al opgehouden met kraken, hij denkt, ze zullen wel tegen de deur aan het duwen zijn.
Maar weer kraakt de deur...!
Hij denkt, ik ga nog eventjes door, en dan ga ik kijken!
Dan voelt hij ineens een hand in zijn nek…
Een grauwe stem zegt tegen hem, hoe haal je het in je hoofd om de koning geen belasting meer te betalen!
Hij denkt koortsachtig na, en zegt dan: hoe ik het in m’n hoofd haal? Nou dat zal ik je eens haarfijn vertellen! Denkt u nou echt als ik nauwelijks brood voor mijn kinderen en vrouw heb, dat ik de koning
belasting ga betalen?
Dan komt er in een ogenblik een groepje met soldaten van de koning. Ze nemen vader mee... Moeder staat buiten huilend te kijken, En zegt tegen haar man, Willem ik zal je nooit meer zien mijn man… Vergeet God nooit! De kinderen hangen verdrietig aan moeders rok. Ze snappen er niets meer van, maar voelen wel dat er iets ergs aan de hand is.

En ondertussen is het twee jaar later...
Jan de zoon van 16 jaar zit somber voor zich uit te kijken. Moeder is opnieuw getrouwd, en het lijkt wel of ze vader vergeten is. Maar Jan is vader niet vergeten, maar de andere zusjes en broertjes vinden het volgens hem, heel fijn met de nieuwe vader, maar hij? Is hij de enigste dan? Hij vind zijn stiefvader wel aardig, maar als hij gemene dingen over zijn vader zegt, haat hij hem.

Op een dag kijkt moeder door het raam en ziet de postbode recht op haar huis aflopen. Ze denkt, hij zal wel niet weten waar een ander huis zit, dus doet ze de deur vast open voor de postbode.
De postbode zegt, ik heb een brief voor u.
Moeder zegt, voor mij? Ik denk dat u zich vergist!
Nee hoor, ik weet het zeker. Opent u hem maar dan kijkt u maar even of het echt van u is.
Moeder opent de brief, ze is erg benieuwt wat er in de brief staat. Ze vouwt de brief open. Ze ziet staan...
Naar boven

1

Reageren op: Fam. Geertsen. History

Reageren is alleen mogelijk als u ingelogd bent, klik hier om in te loggen. Heeft u nog geen account? Klik dan hier om u te registreren.