1001 Gedichten

1001 gedichten

Zet ook uw gedichten op 1001Gedichten.nl

Heeft u nog geen account? Meld u gratis aan!

Gedichten check: Pijnbeeld

1
datum 24-06-11 22:02
startpost
Ichigo
Pijnbeeld
Een ingetekende rode waas
voor een beeld van waan of illusie.
IJs maakt hard wat zacht is van aard,
maar de logica zelf trekt geen conclusie.

Harde stenen maken nog geen harde grond;
de kou lijkt haast onmerkbaar heet,
veranderd in ontastbaar leed.
Is het aarde die de wereld verslond?

Eerlijk is echt en echt is recht,
maar recht is onecht en onecht is slecht.
Slecht is krom maar niet vals;
gemeen is hetzelfde, evenals.

Enige woordspelingen geprobeerd te verwerken in dit gedicht.. Ik vind dit echter niet zo heel erg geslaagd. Wat is jullie mening?
datum 25-06-11 14:55
reactie 1
Junip
Ik vind de eerste twee strofes juist wel geslaagd. Het loopt lekker, en inhoudelijk klopt iedere regel ook (hoewel ik het onderlinge verband niet altijd even goed kan volgen). Het lijkt alsof je heel makkelijk dicht. (:

Ik vind alleen de laatste strofe wat minder. Vooral de regel "Slecht is krom maar niet vals" valt me hierbij op. Het ritme wordt verstoord, en ik snap hem daarnaast ook niet. Maar dat kan ook aan mij liggen. :') Wat wilde je hiermee zeggen?
datum 25-06-11 18:26
reactie 2
Ichigo
Ik bedoelde met de slecht geslaagde woordspeling ook vooral de laatste strofe.. Het is ook de conclusie van het gedicht.
Ik bedoel dat dat eerlijkheid wordt gezien als iets dat 'recht' is. Er bestaat echter niets in deze wereld wat echt letterlijk 100% recht is (alles buigt wel op z'n minst een klein beetje). Eerlijkheid is dus een illusie, een leugen.
Dingen die slecht zijn worden gezien als dingen die 'krom' zijn (zo zegt men dat wel eens). Het is echter wel werkelijkheid: het is niet vals (vals betekent 'onecht' en niet 'gemeen' of zoiets). En met gemeen in de laatste regel bedoel ik het als in 'iets gemeen hebben', waarin het woord 'gemeen' zoiets betekent als 'hetzelfde/ overeenkomstig met/ evenals'. Dit is dus gewoon een feit en een 'woordgrap'.
Conclusie: eerlijkheid bestaat niet. Het is gewoon iets wat wij verzinnen. Dit geldt ook voor dingen als (psychologische) pijn. Bestaat dit wel, of is het alleen een verzinsel van ons mensen?

Ik hoop hiermee een klein beetje duidelijkheid te hebben geschept...

Grtz
datum 25-06-11 22:09
reactie 3
Junip
Dat heb je zeker. Dit soort gedachten, en zeker met zo'n redenering erbij, vind ik heel leuk (en interessant haha). Ik begrijp de laatste strofe en de laatste regel nu beter. Bedankt voor de uitleg! En het is een mooi gedicht vind ik.
Naar boven

1

Reageren op: Pijnbeeld

Reageren is alleen mogelijk als u ingelogd bent, klik hier om in te loggen. Heeft u nog geen account? Klik dan hier om u te registreren.