Gedichten check: Waarom meisjes vrouwen worden
|
startpost
|
|
|---|---|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 904 |
Voor de oldies onder ons die mij al kennen; volgens mij heb ik dit gedicht al geplaatst. Ja, dit is niet echt Roos-kwaliteit en ik weet dat het ruim onder de maat is, af en toe niet lekker loopt en bla, maar don't blame me, ik heb een beetje een writersblock en dit was iets waar ik heel graag al heel lang over wilde schrijven. --- Er waren dagen waarop ik met rietjeslimonade zat te wiebelbenen op een stoel, gelovend dat ik de hele wereld in een knoop kon leggen, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik niet eigenwijs was maar slimmer dan iedereen. De grootste, de slimste, de knapste en uiteindelijk de ezel die zich twee keer stoot aan dezelfde steen. Want enkel de vloer waarop ik stond was ongegrond, geen kiezel, geen kei, geen fundamenten, slechts de mankementen van mijn lang geworden benen, mijn bijna knakkende gewrichten en krom gegroeide tenen, ach ik ben heus niet zó naïef gebleven, alleen misschien wat naïever dan voorheen, want ik hoor je roepen in een ander land zo dichtbij dat ik je bijna geloven kan. Je handen blijven zweven om mij heen, je vingers haken in mijn haren, dat doen ze nu al jaren, ik tel geen dagen meer maar de zonsondergang op zee, ik streel je idealen neem ze met mij mee. Ik omarm je verhalen, over vroeger over later, over alles daartussen in. En soms verwacht je een doodslag op zijn minst, je handen stevig om mijn keel, het stokken van mijn woordenschat, hoe de lucht uit mijn longen knapt. Ik volhard, weet en verwacht vooral van de liefde nooit teveel, want ik ben onbetrouwbaar onbebouwbaar, het land waarop niemand zaaien wil. |
| reactie 1
|
|
|
some1unimportant Berichten: 42 |
Ik vind het wel aardig mooi Gezien de opmerkingen die je zelf al hebt gemaakt, heb ik er nog maar 1. Zou je sommige zinnen misschien niet kunnen opdelen in afzonderlijke zinnen, dus met een punt ertussen? Nou heb ik het eigenlijk vooral over de tweede strofe (wat een lange zin :|) en de eerste zin van de derde strofe. Overigens vind ik de laatste drie regels het mooiste (een beetje triest, maar wel mooi ltrz |
| reactie 2
|
|
|
Thanks voor je opmerking. Die zinnen zijn inderdaad wat lang, ik heb ook getwijfeld of ik ze moest opbreken, maar toch hiervoor gekozen. Waarom? Omdat ik vind dat het beter loopt, het smoelt lekker weg. Een punt veroorzaakt een pauze die ik juist niét wil. Lees het maar eens hardop voor; als het goed is denderd het dan als een trein. Dat was het effect wat ik wilde bereiken in ieder geval. |
| reactie 3
|
|
|
dichterresfern Berichten: 1 |
weet je ik had helemaal geen last van de lange zinnen. het leest meer als een verhaal als of het echt gebeurd is. Het enig wat ik nog kan bedenken is dat tja hoe zeg je dat dat ik op een, een of andere manier de titel niet super bij het gedicht vind passen. |
| reactie 4
|
|
|
Haha, die titel. Ik snap wat je bedoelt, maar hij past er toch écht wel héél goed bij. De eerste strofe gaat nog over een klein meisje, in de volgende strofes wordt duidelijk dat dat kleine meisje te maken heeft gehad met veel tegenslagen (welke onduidelijk blijven, dat mag de lezer zelf interpreteren) en daardoor dus haar leeftijd voorloopt en jong volwassen wordt. Met 'waarom meisjes vrouwen worden' bedoel ik dus het proces van vervroegd volwassen worden, omdat je het anders niet redt. |
| reactie 5
|
|
|
reneeeetje-1995 Berichten: 991 |
Hoi Roos! Ben de laatste tijd niet meer zo actief op 1001gedichten of überhaupt met het schrijven van gedichten. Te druk met school! Moet er toch maar weer eens tijd voor gaan vrijmaken (;. De titel sprak me juist meteen aan! En op zich vond ik het juist wel bij het gedicht passen, na jouw uitleg al helemaal. De lange zinnen storen me ook niet omdat jouw gedichten altijd zo adembenemend zijn dat je automatisch verder MOET lezen en dan gaat dat allemaal vanzelf. Eigenlijk. De kritiek die je aan jezelf geeft valt me niet eens zo op (;. Máár ik heb wel eens mooiere van je gelezen! (en dat zegt meer over jouw talent dan over jouw gedicht) Ken je trouwens doe maar dicht maar? IK STA BIJ DE HONDERD BESTE GEDICHTEN. BOH IK BEN ZO GOED. Zo. Dat moest ik even kwijt. |
| reactie 6
|
|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 123 |
ik ben ook echt al eeuwen niet meer geweest man. ik moet eerlijk zijn, geen belediging naar andere schrijvers toe, maar ik kijk als ik even heel kort tijd heb, alleen even snel naar roosjee's gedichten. roos, je grijpt me iedere keer weer met je gedichten, ik ben echt een groot fan van je. ik blijf je volgen, dus please, zet het door! xx Lisa |
| reactie 7
|
|
|
Omg Lisa dat is lang geleden, wat tof. Thanks for the compliments, ik kom hier ook vrijwel nooit meer maar ik zal vanavond even wat posten dan, vind dit zo tof om te horen EN RENE BOH WAT TOF WIJFFIE! |
| Naar boven | |