Gedichten check: Al is het maar voor één nacht
|
startpost
|
|
|---|---|
|
reneeeetje-1995 Berichten: 991 |
Je zoetste dromen zullen oplossen in je kop veel te hete zwarte koffie. Want als je morgen de grens van de ochtendzon natekent en over de krassen van het eikenhout dwaalt, zul je toegeven dat liefde nooit heeft bestaan. Maar voorlopig wil je nog in leugentjes om bestwil verdrinken en je verstoppen in zijn mannelijke armen. Je wilt je roodgelakte nagels in de tafel kerven en geloven dat het spoor van kusjes in je nek betekent dat hij van je houdt. Al is het maar voor één nacht. Ik denk plaats nog eens wat. Ik denk alleen dat de titel het einde van het gedicht teveel verklapt? |
| reactie 1
|
|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 904 |
Heleuuuu. Ik lees hierin een one-night stand, right? Als dat zo is vind ik het 'wel goed'. Het kan ook zijn dat ik het verkeerd lees en dat je hiermee een wel bestaande relatie bedoelt, waarin het meisje bang is haar vriend kwijt te raken, toch? Dan vind ik het slecht en cliché geschreven, VOOR JOUW DOEN. Je kan, mocht dat jóuw kern zijn, véél beter. Maar ik ga er vanuit dat je het verhaal van een one-night stand wilt vertellen waarin het meisje plots iets voor de jongen voelt, terwijl die jongen puur voor de seks gaat. Zoete dromen, rode nagels... Dat ken ik allemaal al van jou. Afschrijven die handel, te cliché, je kan beter verzinnen. Niet te snel tevreden zijn Rene. Sowieso klopt de eerste zin van de eerste strofe niet. 'Want' is een koppelwoord toch? Daarmee geef je de argument van je conclusie aan in een bijzin. Dus die punt moet een komma worden, dan vind ik je gehele strofe ook beter en soepeler lopen. Zo vol overgave. Maar, maak er maar geen komma van. Schrap die zoete dromen en hete koffie want ik vind het niks. Begin maar gelijk met de grens van de ochtendzon (het 's morgens wakker worden na de seks, waarna je afscheid neemt en naar huis gaat en elkaar nooit weer ziet, dat was je bedoeling te beschrijven toch?) want die vind ik fantastisch. Vanuit het perspectief van het meisje dan. De zon komt op, de jongen moet weg, maar dat wilt ze niet. Zoiets. Ik vind dat een erg sterke metafoor. Het dwalen van krassen over eikenhout is een beetje waardeloos. Ik kan er geen context omheen bouwen. Wat bedoel je daarmee? Welk eikenhout? Van een boom? Van het bed? En wáárom krassen in eikenhout? Ik zie het niet. '... verstoppen in zijn mannelijke armen' RENEEEEEEEEEE NEEEEEEEEEEEEEEEEEEE. AAAAAAAAAAH. Cliché. Nee nee nee. Je kan beter, echt. Het stukje ná de roodgelakte nagels in de tafel vind ik goed. Erg goed. Het meisje dat zichzelf wijsmaakt dat die jongen van haar houdt omdat hij kusjes in haar nek gaf. Dat is echt ijzersterk René. Zoek meer naar dat soort metaforen, naar originaliteit, herkenbaarheid. Ook naar een bepaalde vaagheid. Het mág omslachtig zijn, als er maar wel een touwtje aan te knopen is. Ik kan vandaag slecht formuleren. |
| reactie 2
|
|
|
marisje96 Berichten: 32 |
ik vind het gedicht wel nice, maar ben het in grote lijnen met roosje eens. xx mariska |
| reactie 3
|
|
|
@ Roosje; Ja je hebt gelijk, het gaat om een 'one-night stand'. Haha ik vind jouw reacties altijd zo geweldig. Op een andere site heb ik voor dit gedicht een 4.5 ster gemiddeld gekregen, maar bij jou krijg ik altijd een hele reactie wat toch nog beter kan enzo (dit bedoel ik positief hoor!) Het meisje beseft heus wel dat het allemaal maar voor één nacht is, maar toch voelt ze wat voor die jongen en ze hoopt toch stiekem dat het eens anders gaat. In de tweede strofe is het eerder van dat ze haar huis binnenkomen, tegen de tafel leunend met elkaar 'spelen', kusjes in haar nek enzo en ze hoopt dus dat dit voor de liefde is ipv voor de seks. De volgende ochtend zit ze aan diezelfde tafel koffie te drinken en beseft ze dat het altijd hetzelfde gaat, altijd om seks, altijd maar één nacht. In ieder geval bedankt voor je reactie! En jij ook mariska |
| reactie 4
|
|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 904 |
Dit vind ik zo mooi om te zien he Je gaat anders schrijven. Bij gedichten denken mensen meestal aan 'gevoelens' en 'rijm', terwijl het geen van beide hoeft te zijn. Jij schreef voorheen enkel over gevoelens (dus eigenlijk gewoon heel plat beschrijven) maar je begint je steeds meer te oriënteren en gaat verhalen dichten. Verhalen die niet simpel zijn te vertellen zonder directe woorden te gebruiken. Top meissie. |
| reactie 5
|
|
|
Hihi dankjewel Roos |
| Naar boven | |