1001 Gedichten

1001 gedichten

Zet ook uw gedichten op 1001Gedichten.nl

Heeft u nog geen account? Meld u gratis aan!

Gedichten check: Sigaret

1
datum 01-06-10 15:26
startpost
reneeeetje-1995

Ze veroorzaken niet alleen de rimpels
op haar gezicht, die haar huid langzaam
maar zeker breken. Ook van binnen
gaat ze kapot.

De moedervlek linksboven haar lip ademt
iedere keer een beetje meer leven uit, en
over haar longen vormt zich een dun laagje
vergif dat met ieder trekje dikker wordt.

(wat voelt dat toch goed)

Dikke rook van wanhoop verspreidt zich
door de tot toen toe helder blauwe lucht,
als het haar dunne lipjes verlaat die
met hun leven het stukje papier lijken
vast te klemmen. Het blijft haar roepen.

(nog eentje dan)

Het geeft zo'n fijn gevoel; ieder probleem
lijkt samen met iedere zucht weg te vliegen.
Maar de glans in haar ogen is niet langer
van geluk, de problemen vervliegen namelijk
niet.

(ze komen vroeg of laat vermenigvuldigd
terug)

En dat allemaal omdat het zo stoer uitzag
bij die anderen. Nu ziet ze haar leven
in rook opgaan.

(Stoer he?)

Diep van binnen wil ze wel
stoppen, maar het lukt niet.

- doodgaan is immers zo verslavend -

-----------------------------------------------------

Ik ben me ervan bewust dat de titel niet helemaal geslaagd is aangezien ik dan al helemaal verraad waar het gedicht over gaat, dus heeft iemand ideeën?
datum 01-06-10 16:34
reactie 1
katink
Wauw, ik vind hem gewoonweg geweldig. Hoe kom je op het idee om een gedicht over roken te maken ?
Ehm en tja, titel is niet heel goed, misschien kun je iets van verslaving in de titel kwijt ofzo, ipv meteen vertellen wélke verslaving,,?

xxxx Katinka
datum 01-06-10 18:14
reactie 2
reneeeetje-1995
Dankjewel . Nou, de vriend van mijn moeder is pas gestopt met roken en hij heeft het er af en toe nogal moeilijk mee haha. En ik maak zo ongeveer overal gedichten over haha, dusja waarom niet over roken?
Hmm tja, over de titel zal ik nog even nadenken. Bedankt voor je reactie in ieder geval!

Liefs.
datum 01-06-10 18:32
reactie 3
Verwijderde gebruiker
Wat begin jij een eigen stijl te ontwikkelen, René! Aan de ene kant natuurlijk super, want daarmee onderscheid jij je van andere dichters, aan de andere kant een beetje gevaarlijk want daardoor worden je gedichten 'hetzelfde'. Daarmee bedoel ik; je opmaak. Ik zeg dus niet dat dit érg is, ik zeg alleen dat jij je af moet vragen of je dat wilt, bij voorbaat al herkent worden aan de opmaak van je gedicht, dus

Over het gedicht; er zitten weer fantastische dingen in, en wat mindere. Ik ben een ouwe zeikerd en (ja, die zag je al aankomen) ga nu keihard je titel afkraken. Want lieve René, als je geen titel weet, zet er dan eerst een puntje neer ofzo. Maar nóóit zomaar de clou van je gedicht weggeven (als je een van de betere van het vak wilt worden, natuurlijk. Anders moet je dat lekker doen, hoor. Maarja, dan bljif je een 'basisschool-dichter-in-de-categorie-sinterklaasgedichten meisje' ofzo. Je snapt me wel.)

Ik heb tijdens het lezen van het gedicht de hele tijd het gevoel gehad dat je gedicht niet af is. Alsof elke strofe niet af is, alsof er iets mist, ofzo. Alsof je het te snel geschreven hebt, onvolledig, ik weet het niet. Alsof je zéér goede metaforen in je hoofd hebt, maar het niet fijn op papier krijgt. Neem de tijd he, Rene, neem de tijd.

'Nu ziet ze haar leven in rook opgaan' is de meest fantastische zin uit het hele gedicht, omdat hij zo mooi in de context past, natuurlijk.

Vermenigvuldigd vind ik een lelijk woord in dit gedicht, eveneens vervliegen. Ik zou daar een synoniem voor zoeken, maar beter zou ik de strofe aanpassen zodat hij minder clichématig wordt.

En ach, nu stop ik even. Ik kan er een heel lang verhaal van maken, maar als je echt over élke regel commentaar wilt, moet je dat maar zeggen en dan geef ik je dat.
datum 05-06-10 15:17
reactie 4
Verwijderde gebruiker
wow super mooi gedichtje! en echt goed beschreven ook !! je titel, misshien is verslaafd aan doodgaan? wel een mooie titel, het verklapt in ieder geval niet de hele clue van het gedichtje

xx Linda
datum 06-06-10 12:51
reactie 5
reneeeetje-1995
Bedankt voor de reacties!
Is "Nog eentje dan" misschien een goede titel?
Ik zal binnenkort de verbeterde versie op het forum zetten .
Liefss.
datum 06-06-10 23:50
reactie 6
mavare
Prachtig!
Vooral de plaatsingen van je enjambementen (afbreken van de versregel) zijn heel goed gekozen.
Ik denk dat je alles in huis hebt om een ware dichteres te worden.
Proficiat
datum 07-06-10 17:52
reactie 7
reneeeetje-1995
Wauw, dat is fijn om te horen!
Bedankt mavare
x.
Naar boven

1

Reageren op: Sigaret

Reageren is alleen mogelijk als u ingelogd bent, klik hier om in te loggen. Heeft u nog geen account? Klik dan hier om u te registreren.