Gedichten check: MSN-liefde
|
startpost
|
|
|---|---|
|
reneeeetje-1995 Berichten: 991 |
De lettertjes vliegen over het beeldscherm en worden als papieren vliegtuigjes mijn buik ingemikt. Uren lijken niet langer 60 minuten te hebben (daar herrinnert mijn moeder me wel aan). Ik zou zo graag je vingertoppen over mijn roodgekleurde wangen strelen en kusjes zó hard op je onderlip drukken dat ik zeker weet dat ze daar voor altijd zitten blijven. Of in ieder geval voor een aantal maanden, daarna kom je maar nieuwe halen (tweehonderddrieëntwintig kilometer verderop). De woorden zijn zo schitterend gevormd als jij ze zegt (typt) en ik ben me ervan bewust; Ik ben verslaafd. De pixels lijken zoveel mooier wanneer ze jouw gezicht vormen. Maar ik weet; het is niets meer dan dat. Het is waarschijnlijk niets meer dan verliefd zijn op een beeldscherm. -- Geen idee wat ik hiervan moet vinden. Zoals ik al zei; ik ben de laatste tijd gewoon vanalles uit aan het proberen. Ik zou graag jullie mening horen (: (het gaat over mezelf, ja) |
| reactie 1
|
|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 904 |
Hoi René! Leuk weer wat van je te lezen. Zoals je weet ben ik al een poosje niet meer geweest. Het is ook wel een kleine verrassing dit te lezen, is iets totaal anders dan wat ik van je gewend ben, zoals je zelf ook al aangeeft. Ik weet niet of je vanwege mijn afwezigheid nog opbouwende kritiek kan waarderen, maar dat ik hoor ik vanzelf wel! Je probeert een nieuwe vorm uit. Hartstikke goed natuurlijk, het is ook absoluut niet slecht. Ik merk dat je abstracter je gevoel/emotie probeert te weergeven (dus niet ik-hou-van-hou-en-blijf-je-altijd-trouw-blablabla) maar dat lukt niet áltijd. Zoals ik je al veel vaker heb gezegd mag je best de tijd nemen om iets te schrijven. Dit komt gehaast op me over. Alsof je een metafoor in je hoofd hebt, maar het niet correct op het papier krijgt. Een beetje half afgemaakt, snap je? Bijvoorbeeld de eerste strofe. Ik vind de laatste zin heel leuk gevonden, maar het is het net niet helemaal. De lettertjes vliegen over het beeldscherm (zonder dat ze échte woorden vormen?) en worden als papieren vliegtuigjes mijn buik ingemikt. Ik mis hier een toevoegend iets. Iets over het het gevoel dat die letters jou geven, oid. Je kunt in die zin makkelijk een tweede deel plakken. Uren lijken niet langer 60 minuten te hebben hebben is sowieso fout. Dan zou het duren moeten zijn. Maar dit vind ik te simpel, je kan hier een mooie zinspeling van maken. Begin iets over seconden ofzo. Hm. (daar herrinnert mijn moeder me wel aan). Deze is gewoon goed. Fijn einde voor een strofe. Even een begin. Als je meer wilt hoor ik het wel! |
| reactie 2
|
|
|
Hee Roos, wat leuk dat je weer op een gedicht van me reageert (:. Is inderdaad lang geleden! Tips, commentaar, kritiek, opmerkingen enz zijn altijd allemaal welkom! Ik ben me nu ook al op meerdere gedichtensites aan het melden, aangezien ik hier niet vaak reacties op gedichten krijg, en als ik deze wel krijg is het meestal alleen 'mooi' of 'deze is toch iets minder dan je andere gedichten'. Je bent een van de enige die me ook kritiek geeft, en daar ben ik hartstikke blij om! Ik wil meer leren, en op die andere gedichtensites zie ik zoveel mensen die nog jonger zijn dan ik, en die zó goed schrijven! Maar goed, ik begrijp wel wat je bedoelt, en ik heb het inderdaad vrij snel gemaakt. Ik had steeds losse zinnen in mijn hoofd, maar ik kon er niet zo goed 1 geheel van maken, dus dit is het uiteindelijk geworden. (Ben er zelf ook niet 100% tevreden mee). Ik heb bij meerdere mensen gelezen dat je mensen moet laten nadenken over je gedicht, dus niet alles precies moet voorkauwen, maar ik vind het evenwicht daartussen nog niet zo goed denk ik (dit als antwoord op je vraag "zonder dat ze écht woorden vormen?" Die tweede zin vond ik wel toepasselijk aangezien ik het over 'vliegen' heb, en het daarna vergelijk met papieren vliegtuigjes. Maar je hebt misschien wel gelijk dat er nog iets ontbreekt, ik zal er eens over nadenken. Waarom is 'hebben' in deze zin fout ? Ik dacht; een uur 'bezit' 60 minuten, dus ik dacht dat dat wel zou kloppen, haha Haha, grappig dat je de laatste zin van de strofe juist goed vindt. Daar had ik nog mijn twijfels over, maar dat kan ook zijn omdat het een hele andere schrijfstijl is dan ik normaal heb. Ik zal nog eens even naar het gedicht kijken en als ik denk dat hij ( zo goed als ) perfect is, zal ik hem opnieuw plaatsen & Meer tips zijn altijd welkom (; Liefs! |
| reactie 3
|
|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 904 |
Hé joh, het is juist niet onduidelijk. Het klopt dat je mensen moet laten nadenken. Jij schrijft een tekst waarmee je een zetje geeft tot het pijnigen van de hersenen. Ik vind eigenlijk dat je nóg iets té beschrijvend het geheel probeert neer te zetten. Dan wordt het ook gelijk poezie of proza, ipv een 'gedichtje', snap je? Ik mis nog wat beelden die je kunt schetsen, meer metaforen, een abstract dromerig sfeertje die jou naar de hogere poezie tilt. Dit is niet voor iedereen weggelegt, maar voor jou wel. Dat kun je best, je mist alleen de ervaring nog.... Veel werk lezen van andere mensen he? Heb ik al vaker gezegd. Leer je echt enorm veel van, neem dat van me aan! Heb je al eens gedacht om mee te doen met de kunsbende ofzo? Lijkt me wel wat voor jou, is erg leuk. Maarja. De laatste zin van de eerste strofe is goed, omdat hij luchtig en humoristisch valt. Zulke moet je meer vinden, Van die zinnen die eigenlijk totaal buiten de context vallen, maar het geheel naar hogere sferen dragen. 60 minuten 'hebben' is fout, omdat je spreekt over een tijdsvorm. Toch? Je moet hem niet opnieuw posten als je denkt dat hij perfect is, want perfect kun je niet schrijven. Wat voor mij perfect is, is voor een andere weer bagger en andersom. Wat je zou moeten doen is het wegleggen, en over drie weken er weer bij pakken. Zet een muziekje op, lees het door, en verander her en der zinnen. Herschrijf het geheel. Wil het niet lukken, probeer je het de volgende dag weer. Geen haast bij hebben, tijd is belangerijk. Liefs |
| reactie 4
|
|
|
Nou heb ik vannacht geen oog dicht gedaan, omdat me om de 5 minuten iets te binnen schoot dat ik moest opschrijven -- MSN-liefde De lettertjes vliegen over het beeldscherm en worden als papieren vliegtuigjes mijn buik ingemikt. De secondenwijzer slaat nog maar één keer per minuut, maar de tijd raast de klok voorbij. (volgens mijn moeder) Jouw woorden veroorzaken tintelingen die iedere zenuw in mijn lichaam bereiken, maar weten mijn gezonde verstand te omzeilen.(die liegt immers de waarheid bij elkaar) Ik zou zo graag je vingertoppen over mijn roodgekleurde wangen strelen en met mijn mond stempels op je onderlip drukken. Kom je daarna zo snel mogelijk nieuwe halen? (Het mag niet langer duren dan morgen) De laptop is van levensbelang -hij laat immers mijn hart stilstaan- en pixels lijken zoveel mooier wanneer ze jouw gezicht vormen. Maar ik weet; het is niets meer dan dat. Het waarschijnlijk niets meer is dan verliefd zijn op een beeldscherm. -- Ik vind hem nog steeds niet helemaal goed, maar misschien wel al een verbetering? |
| Naar boven | |