1001 Gedichten

1001 gedichten

Zet ook uw gedichten op 1001Gedichten.nl

Heeft u nog geen account? Meld u gratis aan!

Gedichten check: wat vinden jullie ervan?

1
datum 13-01-10 14:22
startpost
ylfke
Winternacht

Loop door stille straten,
koud en verlaten,
Net als ik,

Gedachtes spoken door mijn hoofd,
Maken mij verdoofd,
Ik huil,

Ben alleen,
Zonder jou,
Ben ik niks,
Alleen,

De kou bevriest mijn gedachtes,
Mijn lichaam,
Jou beloftes,
Ik ben verstijfd,

Alles staat stil,
Ook ik,
Zonder jou,
datum 14-01-10 20:41
reactie 1
Verwijderde gebruiker
Hoi Ylfke,

Ten allereerst staat er een spelfout in de 4e strofe. Beloftes is bezittelijk dus wordt jou --> jouw.

Ik vind het een beetje apart dat je wel hoofdletters gebruikt, na elke regel een komma, maar je sluit geen zin af. Dan snap ik ook niet waarom elke nieuwe regel met een hoofdletter moet beginnen? Het staat een stuk 'profesioneler als je interpunctie verzorgd is.

Dan het gedicht: het is een béétje cliché. Opzich niets mis mee, maar jij plaatst jouw gedicht in de gedichtencheck en vraagt daarmee om mijn mening. Ik vind cliché's niet leuk.
Ik weet niet of je het bewust hebt gedaan, maar je mist vrij vaak een lidwoord/zelfstandig naamwoord om het geheel kloppend te houden. Ook loopt het hier en daar niet helemaal lekker (aantal lettergrepen) of een beetje geforceerd. Nu denk je vast: 'wat een kritiek!' maar dat heb ik op iedereen hoor, dus maak je niet dik.

Ik zal even knutselen
Loop ik door stille de straten,
zijn ze koud en verlaten,
net als ik.

Gedachtes spoken door mijn hoofd,
maken mij verdoofd,
ik huil. ( loopt niet helemaal lekker he?)

Ben ik alleen,
zonder jou.
Ben ik niks,
alleen. ( vindt je twee keer alleen in één strofe niet een beetje saai/cliché/stom staan?)

De kou bevriest mijn gedachteN, (is grammaticaal beter)
mijn lichaam,
jouW beloftes,
ik ben verstijfd. ( dit is natuurlijk wel een beetje gek, allemaal korte zinnetjes maar je zegt hetzelfde. Tenminste, ik vind bevriezen en verstijfen op hetzelfde slaan)

Alles staat stil,
ook ik,
zonder jou,.

Een paar strofes rijmen, en de andere niet. Heb je dit bewust gedaan? Het is opzich niet zo handig want daar krijg je een heel raar rijmschema van! Ik heb geen idee of je dit kan waarderen, zo niet, sorry.
datum 15-01-10 19:26
reactie 2
ylfke
Nee, ik kan het wel waarderen!
Ik dicht nog niet zo lang, en een visie van iemand die er verstand van heeft is altijd fijn!
Normaal schrijf ik eigenlijk ook anders,
dan rijm ik meer.
Als ik nu het kritiek terug lees dan zie ik de fouten ook wel,

bedankt voor de tips

groetjes
datum 16-01-10 14:57
reactie 3
Verwijderde gebruiker
Ik wil niet beredeneren dat ik er verstand van heb. Het is mooi als je de foutjes terugziet, wat ik als ik jou was zou doen (als je oprecht geinteresseerd bent in de dichtkunst/poezie) is dichtbundels lezen. Daar leer je sowieso echt héél veel van.

Verder gewoon heel veel oefenen en niet te snel tevreden zijn.
datum 16-01-10 15:10
reactie 4
ylfke
Nogmaals bedankt voor de tips..!
datum 16-01-10 16:36
reactie 5
LaiiLa
Ik vind het nog wel een beetje raar, maar wel goed om te beginnen.
Naar boven

1

Reageren op: wat vinden jullie ervan?

Reageren is alleen mogelijk als u ingelogd bent, klik hier om in te loggen. Heeft u nog geen account? Klik dan hier om u te registreren.