Gedichten check: Roos haar 'fijnste' gedichten
|
startpost
|
|
|---|---|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 904 |
Ik was lekker door mijn 'gedichtenboek' aan het bladeren en heb de gedichten eruit gepikt die ik zelf het fijnste vond lopen, en het meeste gevoel vond hebben. Nou wil ik graag weten wat jullie er van vinden.. Vind je ze mooi? Waarom wel of niet. Zijn er dingen die je anders had gedaan en waarom? Elke vorm van commentaar en/of kritiek is welkom, ik ben druk bezig mezelf te verbeteren. -- 1) 'Gemene zondag' De kamer ruikt thee-vergeefs terwijl de radio met haar praat dus ga je mee? Trek je regenlaarsjes maar aan om aan te modderen. Gemene zondag. De hooiberg is zo groot, je zult een speld niet horen of zien vallen, laat staan een meisje van zes. Niet meer draaien, werk eens mee. Je truitje hoger, je broekje lager, je teentjes wriemelen terwijl je wanhopig krult en opa zwijgt en trilt. 2) 'Allerliefste vijand' Ik zal je het verhaal vertellen van mijn (aller)liefste (vijand) - Als een kleine windvlaag zocht ik mijn heil op straat. Het is en blijft de beste verstopplaats. Het mocht niet, van Hem. "Straatstenen tellen is voor verliezers." Hij heeft gelijk, je raakt immers niets aan ze kwijt. Zo bewaarde ik mijn geheimen. Hij hield van sprookjes, maar alleen van die met een einde. "Anders is alles voor niets geweest," vond Hij. Ik geloofde Hem. Wie was ik? "In mijn eigen zee dreven de woorden van een wijze," dat heeft Hij gezegd, vlak voordat de letters veranderden in schuim. Hij zal niet willen rouwen om de bloedvlekken in't gras. -niemand is gestorven, toch?- Desalniettemin weent Hij om mijn verlies. "Vertrouw me, verafschuw ook alle dingen die ik gelaten heb," sprak Hij. Ik geloofde Hem niet langer. 3) ' Voor mijn zusje' Alle momenten stapelen zich op, Als ik voor het laatst zachtjes je tranen wegveeg. Een voor een, Net zoals een voor een, Al je lampjes uitgaan. De woorden die op mijn lippen rusten, Zijn als vier druppels bloed in de sneeuw. Ik wil je zo graag vasthouden. Je zakt weg. Eindeloos. Nog eventjes. Ik laat los. De klokt tikt. Ik laat je niet alleen. Ik blijf altijd bij je. Welterusten kleintje. 4) 'Herinneringen' Onkruid tussen de herinneringen, waar het leven niet kan bloeien. - Zwarte tranen in het stof gevlochten, en meegenomen door de wind. Ik zie het wel, maar kan er niets aan doen. Niet meer. Ver in jou, valt de regen elke dag, zonder dat we ooit een druppel voelen. - Bloedende gedachten sterven opnieuw, in een poging tot herleven. Nog steeds. Het verleden danst over alle verlaten zeeen, en vergane dromen. Als de dag van gister, zie je morgen. Wegrennen heeft geen zin, want alle schaduwen volgen wel. 5) 'Zielelied' [i] Na woorden die jaren vluchtten, vond ik een plek om te blijven, daar ja waar alles stil lijkt te staan. Ik weet, het zal verdwalen naar bleekgeboren paadjes, geboren in de zon, daar waar enkel gestolen vogels zingen met een gestorven stem. Ze kennen je zielelied. Nadat het verdween tussen mijn eenzame lippen besloot ik om verder te zoeken voordat de dagen bevroren onder het ijskoude huilen van de wind. Mijn vogelvlucht voer over al wat ik niet raken wou. Hoe sneller ik vloog, hoe strakker je je om me bond. En dat zonder te weten of je eigenlijk wel leeft. 6) 'Vliegen' Ze zeggen dat ik mijn vleugels moet uitslaan, maar waarom zou ik willen vliegen? Vogels leunen immers ook maar op de wind. Ze zweven op de uitgeblazen adem van ieder die naar boven staart, die verlangt naar iets, zoekt, vraagt, of snakt naar iets. Niemand vertelde me dat de lucht een spiegel was, Ik zag het pas toen ik er - na al die jaren- zelf in keek. Klein, weerloos, smekend om vergiffenis lachte ik mezelf toe. Ze zeggen dat ik mijn vleugels moet uitslaan. Maar waarom zou ik willen vliegen? Ik leun immers al op de wind. 7) 'Het raam', oftewel 'tijdloze afdruk' Mijn adem- een beslagen ruit. Mijn hand erop, vingers ijskoud laten een afdruk achter die zal vervagen, naarmate de tijd dringt. Voor mij zal hij blijven bestaan. Ik zoek een weg. Mijn weg van leven- lijnen maar te snel ben ik verdwaald. Dus met mijn vingers, ijskoud- als ik ben, berg ik ze op in een kartonnen doos met het opschrift 'voor later'. Het duurt tot morgen op zijn langst. Het zeurt in mijn hoofd, jengelt en beveelt, krijst woorden in mijn oor. Kil bewegen mijn vingertoppen, over mijn gezicht als spinnenpoten. Mijn ogen strak op het raam gericht. En ik kijk de andere kant op. Ogen neergeslagen. Het raam liegt de regen bij elkaar. 8) 'Verloren verdriet' Toen je vertrok, ik dacht voorgoed, Sloeg ik mijn ogen neer, Ik miste je geheel niet meer, Ik voelde slechts mijn brandende bloed. De klok tikte door, alsof het je niets deed, De kou drong naar binnen, als je rilt, Mijn verborgen verdriet werd niet gestild, Je voelde slechts je eigen leed. Het verdwenen weerzien, je had zo'n spijt, Ik wilde je terug, ik wou de liefde die bloeide, Kreeg enkel de tranen die vloeide, En die bevroren in de eenzaamheid. Je houdt je groot, je veegt een traan van mijn gezicht en geeft me tijd - en nog één kans. Die neem ik aan. 9) 'Hem' Zien is ontstaan in het donker, Dat weet ik, want ik leef in duisternis. Verbonden met zijden draden aan Hem. Ik ben gevangen in zijn web. Soms geeft Hij mij ook wat touwtjes in handen, maar dat is zoals een uitgelaten hond zijn eigen riem terugdraagt. Wanhopig. Ik word weggeduwd en teruggetrokken. De enige die me gelooft ben ik. En dat telt niet, vindt Hij. Hij zegt: "Laat het maar zoals het is." Alsof ik wat te laten heb, te minnen of te haten heb. Het lijkt maar zo. Hopeloos. Ik word wakker en denk dat ik misschien moet spreken van een Zij. Het kan toch niet dat alles wat geweest is bepaald is door alleen mij? Opgelucht. Tot ik Hem zie liggen. 10) 'Kinderen' Als we stoeien op het schoolplein, wil je me dan zachtjes duwen? En dat ik dan, om maar niet te vallen, me vast mag houden van jou. Ik wil je niet, ik hoef je niet meer, echt. Sinds gister ben je ouder en met kinderen ben ik slecht. Als er iemand is die alles heeft gelezen vind ik hem of haar erg dapper. Anyway, ik hoor het wel en bedankt. Roos. |
| reactie 1
|
|
|
reneeeetje-1995 Berichten: 991 |
De meeste gedichten had ik al eens gelezen, en je zult ondertussen ook wel weten wat ik ervan vind Super. |
| reactie 2
|
|
|
droomster Berichten: 338 |
hey meisje, ik had alles als eens gelezen, opnieuw en opnieuw nu weer en telkens rijzen me de haren op mijn armen omhoog! We hebben veel dingen gemeen Blijf altijd zoals je bent, dat is je kracht liefs en knuf droomster |
| reactie 3
|
|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 333 |
hejj Ik heb ze natuurlijk allemaal geleze!! ze zijn egt mooi howr!! soms zitten er wat langere zinnen tussen,maar dat hoort bij jouw dichtstijl! super howr!! Liefs |
| reactie 4
|
|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 9 |
echt mooi hoe jij dingen beschrijft echt top! |
| reactie 5
|
|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 392 |
Herinneringen vind ik wel mooi Roos. Keer op keer vind ik je dicht stijl heel apart, bedoel ik positief. Dat zorgt ervoor dat jij zo nu en dan uitspringt Groetjes Wendy |
| reactie 6
|
|
|
Hartelijk dank voor de reacties. @ Droom; Ik weet dat wij veel dingen gemeen hebben, dat is me eerder opgevallen. Ik vind je een wijze vrouw en heb het gevoel dat ik veel van je kan leren, dankjewel! @Wendy; Fijn dat een manier van dichten eruit kan springen, onderscheiden van anderen is altijd prettig. Liefs, Roos |
| reactie 7
|
|
|
Klopt Roos. Net zoals bij de feitjes en weetjes spring jij er, gezien je leeftijd ook uit. Je weet veel, werkt hard om je doelen te bereiken dus.. je mag echt trots op jezelf zijn Roos........ en zeker doorgaan! Groetjes Wendy |
| reactie 8
|
|
|
Dankjewel Wendy, ik waardeer dat. Meer dan ik waarschijnlijk blijken laat. Het is helemaal niet de bedoeling om 'eruit te springen', maar sommige dingen wil ik graag (mee)delen, en als er iemand is die dat ziet en het kan waarderen is het altijd fijn. |
| reactie 9
|
|
|
Roos, je moet je niet verontschuldigen omdat jij nou éénmaal vaker en sneller dingen ziet of zegt. Je bent jezelf Roos en dat is toch prima? |
| reactie 10
|
|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 16 |
Weet je, al deze gedichtjes zijn fantastisch. Mijn favoriet is toch het laatste, want het is erg schattig geschreven! groetjes |
| reactie 11
|
|
|
slimpieelvis Berichten: 15 |
Mooie gedichten. Wat vind je van de andere gedichten die ik heb geschreven? Ik neem je tips ter harte. Groetjes slimpieelvis |
| reactie 12
|
|
|
@Wendy; ik weet het, ik weet het. Maar soms voel je je dan een beetje opgelaten. En ik ben vast niet de enige die het ziet, misschien wel de enige die het zegt.... @ XLLX; Dankjewel. Het was de bedoeling om de laatste zo puur en onschuldig mogelijk op te schrijven. Fijn als dat is gelukt. @Slimpieelvis; Bedankt, ik zal eventjes kijken, ik beloof niet dat ik ook op elk gedicht daadwerkelijk reageer. |
| reactie 13
|
|
|
slimpieelvis Berichten: 15 |
Roosjee Ok. Dankjewel. Ja inderdaad ik moet hier en daar wel nog sleutelen. Vind je het op zich wel leuke gedichten ? |
| reactie 14
|
|
|
Banaaan Berichten: 6 |
Ik heb ze een voor een, vol geduld , allemaal gelezen! Vooral dat gedicht voor je zusje vind ik zéér mooi, het beschrijft zoveel gevoel, dat ervaar ik toch. Liefs |
| Naar boven | |