Gedichten check: Mijn winterblues en mij
|
startpost
|
|
|---|---|
|
remlicht89 Berichten: 2 |
Vandaag voor het eerst een poging gedaan tot het schrijven van een gedicht. Moet zeggen dat het toch een stuk lastiger was als ik had gehoopt. Maar dit is het resultaat. Zou graag horen wat jullie ervan vinden. En hoe ik mezelf kan verbeteren, want vond het erg leuk om te doen. De dagen zijn nat, donker en koud Ik voel me moe, depressief en oud. Ik zou willen huilen, schreeuwen en slapen De winter is als een duivel, een grot, een wapen De duivel een plaag, een hel vol kwaad Waardoor ik mezelf verafschuw en haat Een grot nat, donker en dicht Zonder hoop, warmte of licht Met het mes zo scherp, op de keel Dan doet de liefde, de warmte niet veel Ik weet, dit gaat wel weer voorbij Maar tot die tijd Is het alleen, mijn winterblues en mij. |
| reactie 1
|
|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 333 |
hejj Mooi gedicht howr! je hebt alleen wel veel opsommingen in je gedicht staan. Als je die wat vermindert is het nog gemakkelijker lezen, denk ik! Liefs |
| reactie 2
|
|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 904 |
Ik snap dat dit je eerste gedicht is en dat het je ook nog aan de ervaring ontbreekt, maar ik ben een kritische lezer. Je gedicht zit vol cliché's, en dat is een beetje jammer. Een gedicht hoort origineel en pakkend te zijn, er hoort een mystiek in te zitten dat de lezer meteen in het begin aangrijpt en meesleurt. Zorg dus voor een sterk begin waardoor de lezer geprikkeld raakt. Naar mijn meing is dat hier niet helemaal gelukt. Meestal wordt er een soort spanning opgebouw waar dan in het einde de 'clou' tevoorschijn komt. Ik wist hier na de eerste strofe eigenlijk al wat het einde was. Voor de allereerste keer is het helemaal niet slecht, maar ik moet eerlijk zijn. Als ik mijn eerste gedichten erbij haal word ik spontaan depressief, dus geef de moed niet op ofzo. Ga veel dichtbundels lezen, daar leer je enorm veel van qua woordspelingen, zinsopbouw, taalgebruik etc etc. Tjitske Jansen heeft goed leesmateriaal, een bundel van haar heet 'Het moest maar eens gaan sneeuwen', absoluut een aanrader. Gewoon wat experimenteren, uitproberen, en wees niet bang om creatief te zijn! Het mag best fout gaan, het mag ook best lang duren, wees niet te snel tevreden! Dichten is zwoegen! |
| reactie 3
|
|
|
remlicht89 Berichten: 2 |
Hoi hoi... Beide erg bedankt voor de reactie. Ik heb het gedicht nog een paar keer na gelezen en zie inderdaad wat jullie bedoelen. De vele opsommingen had ik er met opzet in gezet, maar was misschien wat overdreven. En ik zal aankomende week maar eens een bezoek gaan brengen aan de bieb. Enige wat ik lastig vind als ik teveel andere gedichten ga lezen is dat je het heel snel na gaat doen zonder het te beseffen. Dus stukjes uit andere gedichten gebruiken etc. |
| Naar boven | |