1001 Gedichten

1001 gedichten

Zet ook uw gedichten op 1001Gedichten.nl

Heeft u nog geen account? Meld u gratis aan!

Gedichten check: Een rijmend gedicht

1
datum 02-11-09 11:56
startpost
Dorpsgek
Niet vanuit liefde geboren
door geen enkel hart bemint
altijd al verloren
en het is nog maar een kind
met geen doel in zijn leven
geen zicht op het einde van zijn strijd
is het enige dat hem is gegeven
een langdurige eenzaamheid
niet wetend hoe hij zich moet gedragen
geleid door haat en pijn
ziet hij zichzelf vervagen
en wil hij iemand anders zijn
geen dromen geen ambitie
geen toekomstperspectief
steunend op zijn intuitie
wordt hij langzaam depressief

Zelf hou ik totaal niet van rijmende gedichten. Ik weet niet precies waarom. Maar ik las hier zo veel rijmende gedichten dat ik dacht: Ik schrijf er zelf een keer eentje.
datum 02-11-09 20:37
reactie 1
Verwijderde gebruiker
Als allereerste wil ik je bedanken voor je compliment op een van mijn gedichten.

Ik ben zelf ook absoluut geen fan van rijmende gedichten, maar ik weet wel waarom. Het komt vaak neer op gedwongen (eind)rijm waarvan het metrum om te huilen is. De mystiek is verdwenen, de boodschap is verdwenen, alles is verdwenen. Overigens is dit niet bij alle gedichten zo.

Niet rijmende gedichten hebben dan ook overduidelijk mijn voorkeur. Naar mijn idee kun je dan veel meer een verhaal vertellen, de lezer het laten beleven en het zelf laten uitzoeken. Dat is namelijk wat er uiteindelijk moet gebeuren, de dichter geeft een zetje, maar de lezer leest het gedicht op zijn manier. Want iedere lezer ziet er weer iets anders in.
Goed, heel verhaal, maar dat wou je niet horen.

Jouw gedicht is een van de weinige rijmende gedichten die ik mooi vind. Ik vind het jammer dat je geen interpunctie hebt gebruikt, het hoeft niet zo te zijn dat een gedicht dan gedwongen gelezen wordt, het helpt. Ik heb het verscheidene keren moeten lezen en voor mezelf komma's moeten zetten om het kloppend te maken, dat vind ik jammer, want het gedicht is sterk.
datum 03-11-09 10:25
reactie 2
Dorpsgek
Ik wil jou eveneens bedanken met jou compliment op mijn gedicht. Als iemand die niet van veel rijmende gedichten houd er toch eentje van mij mooi vind dan weeg ik daar zwaar aan.

Jou verhaal over waarom rijmende gedichten minder mooi zijn is normaal ook mijn statement. Ik heb dat talloze keren geprobeert uit te leggen, de meeste mensen kunnen of willen het niet begrijpen daardoor had ik besloten om er maar niks over te zeggen. Wel heb je het mooi verwoord.

Over de interpunctie: Op niet rijmende gedichten pas ik geen interpunctie toe. Dat komt omdat ik het zelf niet fijn vind en ik schrijf mijn gedichten voor mezelf, niet voor een ander. Daarom gebruik ik uit eigenbelang geen interpunctie. Best egoistisch maar het zij zo. Wel ben ik het met je eens dat ik dit beter wel kan doen in rijmende gedichten omdat een rijmend gedicht vanuit zichzelf al het denkbereik beperkt.

In ieder geval bedankt voor deze zinvolle reactie!
datum 03-11-09 15:03
reactie 3
Verwijderde gebruiker
Graag gedaan.

Mensen blijven met sommige ideeen van mij problemen of moeite hebben inderdaad, ook mbt rijmende gedichten. Ik heb ook maar besloten er hier op de site verder niet op in te gaan, maar als er iemand specifiek naar vraagt zal ik altijd eerlijk blijven zeggen wat ik vind. Mooi verwoorden kan ik niet, ik kan echter zeggen hoe ik erover denk.

Ik begrijp je keuze wat betreft interpunctie, noch blijf ik het mooier vinden met.

Laten we hopen dat er van de vele reactie's die gegeven worden vaker 'zinvolle' reactie's tussen gaan zitten!
datum 03-11-09 15:11
reactie 4
Dorpsgek
Ik zal nooit problemen hebben met jou ideeen, ik ben het tot nu toe volledig met je eens. In mijn beleving heb je het mooi verwoord.

Leuke stille hint, ik hoop het ook.
datum 03-11-09 15:31
reactie 5
Verwijderde gebruiker
Fijn dat je het met me eens bent.

En
Naar boven

1

Reageren op: Een rijmend gedicht

Reageren is alleen mogelijk als u ingelogd bent, klik hier om in te loggen. Heeft u nog geen account? Klik dan hier om u te registreren.