Gedichten check: Wat opgehaalde gedichtjes van Roos
|
startpost
|
|
|---|---|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 904 |
Hoi hoi, Ik dacht, laat ik eens mijn laatste, "mooiste" gedichten op een rijtje zetten. Er zitten geen nieuwe tussen, maar ik ben over het algemeen wel tevreden over deze gedichten dus was benieuwd naar meer reactie's dan ik al had gekregen. -- #1 De kamer ruikt theevergeefs terwijl de radio met haar praat dus ga je mee? Trek je regenlaarsjes maar aan om aan te modderen. Gemene zondag. De hooiberg is zo groot, je zult een speld niet horen of zien vallen, laat staan een meisje van zes. Niet meer draaien, werk eens mee. Je truitje hoger, je broekje lager, je teentjes wriemelen terwijl je wanhopig krult en opa zwijgt en trilt. -- #2 De allerlaatste weken, dagen gingen snel. Ik zie steeds het spoor en denk aan plekken, waar het heen gaat - en ik niet meer. Ik ben sinds kort gebonden aan mezelf. Op de plekken waar ik je vond, ben ik mezelf steeds kwijt. Ik vind je pas als mijn hoofd schreeuwt om medelijden, die ik toch niet vindt. Je laat geen ruimte over voor de onrust, die oplaait en aanwaait tot aan het einde van mijn haren. Mijn haren dansen met de kleuren van de herfst- storm, waarin ik me bevindt. Met mijn gedachte ergens anders, ben ik altijd overal. Toch blijf ik onderweg, met een eind bestemming voor ogen. Onbereikbaar. -- #3 Bij wijze van spreken zwijgen we, want de bladeren verliezen hun bomen, mijn oude woorden zijn gescheurd en de spiegel verliest zijn glans. Daarna vergat ik je. Dus vergeet je oude haren, ook ik ben anders. Ik wist niet meer wie echt was, wie verzonnen en wie met weggaan was begonnen. Maar dat je eenzaam bent in mij is wat ik ruik. Wanneer de regen in mijn gezicht blaas hoop ik dat jij nog wel kan huilen want, mijn tranen zijn op. Bij wijze van spreken zwijg ik. -- #4 Ze zeggen dat ik mijn vleugels moet uitslaan, maar waarom zou ik willen vliegen? Vogels leunen immers ook maar op de wind. Ze zweven op de uitgeblazen adem van ieder die naar boven staart, die verlangt naar iets, zoekt, vraagt, of snakt naar iets. Niemand vertelde me dat de lucht een spiegel was, Ik zag het pas toen ik er - na al die jaren- zelf in keek. Klein, weerloos, smekend om vergiffenis lachte ik mezelf toe. Ze zeggen dat ik mijn vleugels moet uitslaan. Maar waarom zou ik willen vliegen? Ik leun immers al op de wind. -- #5 Mijn adem- een beslagen ruit. Mijn hand erop, vingers ijskoud laten een afdruk achter die zal vervagen, naarmate de tijd dringt. Voor mij zal hij blijven bestaan. Ik zoek een weg. Mijn weg van leven- lijnen maar te snel ben ik verdwaald. Dus met mijn vingers, ijskoud- als ik ben, berg ik ze op in een kartonnen doos met het opschrift 'voor later'. Het duurt tot morgen op zijn langst. Het zeurt in mijn hoofd, jengelt en beveelt, krijst woorden in mijn oor. Kil bewegen mijn vingertoppen, over mijn gezicht als spinnenpoten. Mijn ogen strak op het raam gericht. En ik kijk de andere kant op. Ogen neergeslagen. Het raam liegt de regen bij elkaar -- #6 Zien is ontstaan in het donker, Dat weet ik, want ik leef in duisternis. Verbonden met zijden draden aan Hem. Ik ben gevangen in zijn web. Soms geeft Hij mij ook wat touwtjes in handen, maar dat is zoals een uitgelaten hond zijn eigen riem terugdraagt. Wanhopig. Ik word weggeduwd en teruggetrokken. De enige die me gelooft ben ik. En dat telt niet, vindt Hij. Hij zegt: "Laat het maar zoals het is." Alsof ik wat te laten heb, te minnen of te haten heb. Het lijkt maar zo. Hopeloos. Ik word wakker en denk dat ik misschien moet spreken van een Zij. Het kan toch niet dat alles wat geweest is bepaald is door alleen mij? Opgelucht. Tot ik Hem zie liggen -- |
| reactie 1
|
|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 333 |
Hejj mooie gedicht howr in deze gedichten zit egt jouw stijl! dat merk je gelijk! ga zo door he!! xxx |
| reactie 2
|
|
|
fromtheheart Berichten: 146 |
Ha Roos, Ben dr al een poos niet meer geweest. En zag je topic staan. Vind dat je heel mooi schrijft een beetje als een verhaal en een eigen stijl. Ik zeg vooral doorgaan Annika |
| reactie 3
|
|
|
Verwijderde gebruiker Berichten: 904 |
Apart dat jullie beide vinden dat ik een 'eigen stijl' heb, vind ik wel leuk om te horen. Ook fijn Annika dat je vind dat ik als het ware een 'verhaal' schrijf omdat dat toch wel hetgene is waar ik graag naar streef. Dankjewel! Liefs, Roos |
| Naar boven | |