1001 Gedichten

1001 gedichten

Zet ook uw gedichten op 1001Gedichten.nl

Heeft u nog geen account? Meld u gratis aan!

Gedichten check: 'Mijn verhaal'

1
datum 05-09-09 16:06
startpost
fromtheheart
RECENSIE OVER ‘MIJN VERHAAL’

“Ik heb geen ouders die mijn leven omarmen,
Geen vader, moeder, broers of zus om mijn hartje te verwarmen”.

In het verhaal van mijn leven,
heb ik in 13 huizen gewoond.
Maar al reizend door zuid Nederland,
werd ik altijd door figuranten beloond.

Met een moederfiguur,
die me in slaap kon wiegen,
die over me zou waken
en me niet zou voorliegen.
Met een vriendin als zus,
die me in moeilijkheden zou steunen,
me zou nemen zoals ik ben
en waarop ik kon leunen.
Met een vriend als broer,
om kattenkwaad mee uit te halen en om mee te stoeien.
Allemaal plaatsvervangers,
die zich in mijn verhaal konden boeien.

“En wanneer ik het koud had, of ik had verdriet,
of als ik simpel mijn verhaal kwijt moest, vergaten ze me niet”.

Het verhaal dat mijn jeugd heet,
mag dan zonder huidige spelers zijn gespeeld.
Het waren de ‘figuranten’,
Die mijn verhaal mooi hebben ingedeeld.

Graag serieuze reacties.
datum 05-09-09 18:43
reactie 1
Verwijderde gebruiker
Is dit naar waarheid geschreven? Zoja, hmm. Het was denk ik de bedoeling om het gedicht/verhaal te schrijven vanuit een ik-perspectief, maar toch bekijk ik het vanaf de zijlijn, om het maar zo te zeggen. Toch vind ik de achterliggende gedachte mooi, maar wel zielig, althans als ik je laatste strofe goed heb begrepen. Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden, als ik puur naar het gedicht kijk zonder achterliggende informatie zeg ik: jammer. Ik weet dat je meer kan, maar je hebt nu een hoop beschreven zonder het echt mooi in een lopend geheel te zetten. Het is nog steeds een beetje oppervlakkig. Probeer er eens wat meer mee te spelen!

Liefs,
Roos
datum 05-09-09 20:40
reactie 2
fromtheheart
Hoi roos,
Dit gedicht is naar waarheid geschreven. Ik heb het zo geschreven alsof ik zelf terug kijk. Ik heb je raad proberen op te volgen, maar het is echt moeilijk om me in het nederlands te uiten.(zoals je wel zult begrijpen heb ik dus dingen meegemaakt waardoor ik wel harder moest worden en engels is bv een makkelijker manier om te verschuilen denk ik) Ik heb het een beetje in de sfeer gelaten van een recensie over een film/verhaal( het terugkijken), wat dus mijn jeugd moet voorstellen. Waar zou ik volgens jou kunnen spelen om het in een lopend geheel te zetten? Ik stel je mening erg op prijs
Lfs annika
datum 06-09-09 11:30
reactie 3
MiekieMouse
Heey
Ik heb je gedicht gelezen en het heeft me geraakt.
Ikvind hem juist super mooi zo,maar dat is mijn mening.

xxx
datum 06-09-09 12:26
reactie 4
fromtheheart
Dank je miekie voor je reactie. Reacties zijn ook wel belangrijk voor mij om van te leren want ik ben nog steeds oefende in het nederlands dan
Annika

En even ter verduidelijking, ik ben geen wees hoor.
datum 06-09-09 14:02
reactie 5
Verwijderde gebruiker
Vergeet niet dat iedereen altijd blijft leren, ook als je het niet door hebt. Blijven oefenen is belangrijk, maar wees vooral niet bang om uit te proberen en te experimenteren. Het kan niet fout gaan, vindt je het niet mooi, dan schrap je het weer en begin je overnieuw. Een gedicht schrijven mag ook best tijd kosten. Soms schrijf ik het in een half uur, maar soms.... Ik kan echt drie zinnen op papier zetten waar ik later niets meer mee kan. Dan leg je het weg en ga je later op de dag er weer mee verder. Ik snap dat je het makkelijker vindt om in het Engels te dichten, maar daarom is je Nederlands niet slecht. Ik vind dat je gewoon mooier schrijft in Engels, vat dat niet verkeerd op.

Je vraagt me hoe je dit beter in een lopend geheel kunt zetten. Ik zou het gedicht wat mysterieuzer maken, dus bepaalde woorden vervangen. Ook kun je sommige zinnen op elkaar door laten lopen waardoor het wat lekkerder klinkt. Eigenlijk moet je het gewoon zelf uitvinden, want als dichter kun je het zelf vaak als beste.
datum 06-09-09 14:14
reactie 6
fromtheheart
Heb m'n gedicht een beetje aangepast in andere topic
Naar boven

1

Reageren op: 'Mijn verhaal'

Reageren is alleen mogelijk als u ingelogd bent, klik hier om in te loggen. Heeft u nog geen account? Klik dan hier om u te registreren.