1001 Gedichten

1001 gedichten

Zet ook uw gedichten op 1001Gedichten.nl

Heeft u nog geen account? Meld u gratis aan!

Korte verhalen check: Vraag: Moet je dichten leren?

datum 28-01-12 14:16
startpost
Marinda
Het onderwerp zegt al met welke vraag ik zit...
Ik heb soms wel gedichtjs gemaakt waarvan ik denk van, nouija moet ik dit leuk vinden?
Maar ik vroeg me toen & nu nog steeds af of je dichten moet leren, of dat het gewoon in je moet zitten!?
Kan iemand een antwoord hier op geven?!

-x- Marinda
datum 28-01-12 16:54
reactie 1
Verwijderde gebruiker
Goeie vraag! Het geldt eigenlijk voor alle kunstvormen. Maar om het bij dichten te houden, aangeboren taalgevoel is wel noodzakelijk. Verder kun je door oefening wel eea bijleren, maar zoals vaak in de kunst, blijken de eerste werken, de beste.
Dus aanleren:, nee. Doen, wel. Per slot van rekening is dit geen site voor professionele dichters. Daar komt bij dat er veel gedichten in een bepaalde periode zeer gewaardeerd werden, vervolgens als ouderwetse flauwekul werden afgedaan en later geherwaardeerd werden. Daarnaast vindt de één iets fantastisch en de ander vindt het bagger. Dat zal altijd zo blijven.

V.w.b. deze site, vind ik het jammer dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen poezie en proza. Maar misschien vind jij dat juist wel prettig.

Kortom, gewoon plaatsen waar je zelf een goed gevoel bij hebt

Gr,

Henk Benard (slechte dichter, kan alleen wat rijmen)
datum 28-01-12 17:08
reactie 2
timmyboy014
De meeste dichters hebben meestal wat meegemaakt waardoor ze daar heel goed over kunnen dichten, het zit meestal dus gewoon in je inderdaad, maar soms haal ik bijvoorbeeld de inspiratie uit dingen die in het dagelijkse leven gebeurd mee te nemen in mijn gedichten.
Misschien een goede tip??
gr,
Tim
datum 28-01-12 18:14
reactie 3
Marinda
thankss..!<3
datum 28-01-12 20:20
reactie 4
DJolien
De een heeft er meer van weg, als de ander.
Dichten is niet verplicht, maar het mag.
Je kunt het zien als lezen,
dat kun je eerst ook niet,
maar na verloop van tijd, na oefenen.
Zal het een beetje lukken.
Er is geen beste dichtster, en geen slechtste.
Sommige mensen houden het bij sinterklaas rijmpjes.
De ander neemt heel veel gevoel en diepte in zich op.
Dus, is het te leren? Niet helemaal.....

xx liefs
datum 31-01-12 16:54
reactie 5
Marinda
tips...?
datum 31-01-12 21:29
reactie 6
DJolien
Weet ik niet,
ik heb al een hele tijd rijmen leuk gevonden..
Kun je zulke rijmpjes?

Hee meisje,
heb jij misschien een wijsje?
Hee kind,
enig idee waar ik dat liedje vind?
Hee knappe vent,
Enig idee of je dat lied kent?
Hee vrouw,
waar vond je dat liedje nou?
Hee meneer,
herhaal dat liedje nog een keer.

Het slaat niet aan,
het slaat nergens op.
Maar ik weet geen tips.
Alleen door rijmwoorden te schrijven.
En als een beetje rijmwoorden je lukt.
Kun je proberen om korte zinnen te maken.
Het geeft niet als het eerst niets lijkt.
Dat had ik ook.
Als rijmen en dichten echt niet kan,
je kan ook kiezen om verhalen te schrijven!!!

Heel veel suc6
datum 31-01-12 22:36
reactie 7
ard-jan
ik denk niet dat het te leren valt, maar dat het in je zit, in de ene persoon meer dan in de andere. de ene persoon kan bijvoorbeeld heel goed rijmgedichten maken, terwijl een ander juist niets heeft met rijmende zinnen, maar toch een mooi gedicht kan schrijven.

Wat ik meestal doe als ik een gedicht wil schrijven is alle zinnen opschrijven die je te binnen schieten, die orden je een beetje, en af en toe zie je ineens welke richting je uit kan schrijven met de zinnen die je al hebt (sorry, het komt er nu een beetje krom uit, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel!). en vaak lukt het me ook niet om zomaar vanuit het niets iets te schrijven, vaak is er iets aan vooraf gegaan, een begrafenis, een bruiloft, een ongeluk, een zoen van je geheime liefde, alles kan een aanleiding zijn om ergens over te schrijven.

Mijn tip: ga geen uren zitten wachten op een beetje inspiratie, maar gebruik dingen uit het leven om over te schrijven, dat is makkelijker om te schrijven en interessanter om te lezen!
datum 03-02-12 17:31
reactie 8
Marinda
Okee dankjee<3
datum 04-02-12 20:13
reactie 9
yenneke
rijmen dat zit in je en kan met de tijd alleen maar beter en beter worden
datum 23-02-12 20:54
reactie 10
Marinda
Dankjee...<<'3
datum 25-02-12 13:55
reactie 11
sandedichtster
ik schrijf altijd gedichtjes over wat ik meemaak of wat iemand aan mij verteld. en dan komt er een zinnetje in me op en daar komt dan een rijmzin achteraan. maar lukt mij ook niet altijd maar het is wel handig om dingen te gebruiken die je hebt meegemaakt of hebt gezien of gehoord.
ik hoop dat je er iets aan hebt en veel suc6 met dichten.
datum 28-02-12 19:18
reactie 12
Marinda
Dankuuu<3
datum 28-02-12 21:41
reactie 13
Sylvana303
nee je moet het kunnen als je het niet perfect kan en je kan niet zo goed kan is deze plek een goede aanrader
datum 01-08-12 11:20
reactie 14
merel12
Eigenlijk kan iedereen dichten want als het goed is heeft iedereen het alfabet geleerd als je veel oefend wordt je steeds beter. mijn eerste gedicht was echt super slecht en ze worden nu ook steeds beter. tip: leer verschillende techniken aan en kijk welke het beste bij jouw past. x merel
datum 06-10-12 10:43
reactie 15
Verwijderde gebruiker
Beste denkende dichter dichtende denker

Ik begrijp precies wat Ard-Jan bedoeld. Een gedicht opbouwen doe ik ook zo. Ook is leren ideeen opdoen en andere gedichten lezen. Kijk bv eens naar de gedichten van vorige jaren op de site van Nationale Gedichtenwedstrijd. Ook wat Merel12 schrijft is helemaal waar.Vraag je af: waar schrijf je het liefst over maw wat ligt het dichtst bij je gevoel. Dat kan zijn liefde, natuur,humor en ga zo maar door. En...heb geen haast om een goede dichter te worden. Zij die hierin geloven haasten zich niet
Ik heb de eerste regels van je gedicht hier neer gezet:

Sluit je ogen éën seconde.
Zet een lach op je gezicht.
Zeg bedankt tegen het leven,
voor de liefde en het licht.

kan zo:

Sluit je ogen voor heel even
toon een lach op je gezicht
zeg dank tegen het leven
tegen de liefde en het licht

Kom op! Ga door!

Henk
Naar boven

Reageren op: Vraag: Moet je dichten leren?

Reageren is alleen mogelijk als u ingelogd bent, klik hier om in te loggen. Heeft u nog geen account? Klik dan hier om u te registreren.